NY ADRESS: http://ligator.wordpress.com

NY ADRESS!

http://ligator.wordpress.com

Besök mig där, inte här!

Denna blogg finns kvar ett tag till. Jag kan varken stänga av kommentarsfunktionen eller lägga ut nya kommentarer. Så v.g. skriv inte något här!

FLYTTAR BLOGGEN!

Jag har nu valt att flytta min blogg. Min nya adress är alltså: http://ligator.wordpress.com .

Anledningen är inte bara att Blogg.se är skräp jämfört med fantastiska wordpress. Imorse rasade kommentarsfunktionen på bloggen ihop. jag kunde inte föra in en enda av de sex väntande kommentarerna. Dessutom kollapsade en bildfunktion och ett av inläggen från Pappan med mursleven förintades av Blogg.se. Då fick jag nog och bestämde mig!

Min gamla blogg finns kvar, men ni kan inte kommentera mer där. Jag ber alla de som debatterat på den gamla bloggen om ursäkt. Mer härtill var jag nödd och tvungen! Den här ska funka bättre.


Trippelhatet och maktlösheten

Jag rekommenderar bloggen isobelsverkstad idag.


"Om vilken annan grupp som helst utövade nästan allt våld i världen skulle man inte kunna låta bli att diskutera om det kanske fanns ett kollektivt problem. Om det var något särskilt med just män som gjorde att de våldtog, misshandlade, mördade i så ohyggligt mycket högre utsträckning än andra. Än kvinnor då. Vissa säger att vi måste tala klarspråk om vissa invandrargruppers överrepresentation i brottsstatistiken, men samma personer vill nästan aldrig tala klarspråk om den groteska överrepresentationen för män. Att utöva våld mot någon är den ultimata makten samtidigt som psykologisk forskning visar att vi har lättare att ta till våld mot människor vi redan i utgångsläget känner att vi har makt över."

http://isobelsverkstad.blogspot.com/2010/06/trippelhatet-och-maktlosheten.html

Att tiga om problemen är ingen lösning!

Invandrarhatet är ett problem och det finns problem som uppstått i samband med invandringen. Båda sidorna av myntet måste visas upp.

Jag läser Mitt i Huddinge just nu om att en Kung Fu klubb som hållit till i Vårbyskolan tvingas stänga. Det är alla ungdomarna i ungdomsgården intill som stökar och hotar Kung fu utövarna, samtidigt som ungdomsledarna tittar på.

Jag har redan noterat att ungdomsgården i Fittja, där det var skottlossning för några månader sen, är en plats där många kriminella jobbat. Bland annat en som var med i det s.k helikopterrånet.

Tensta och Rinkeby - samma sak. Det är nåt ruttet i de svenska förorterna. Integrationspolitiken stinker!

Men skyll inte detta på invandrarna. Samma slapphet fanns på 50-talet i många förorters ungdomsgårdar gentemot kriminella ungdomsgäng av raggare och liknande. (Se tex filmen Raggare, med Christina Scholin, från 50-talet, som utspelas på en ungdomsgård.)

Men problemet måste ut i ljuset och det måste sägas att de som går på dess aungdomsgårdar och hotas att dras in i kriminaliteten nog till 100% är invandrar-ungdomar! man kan vara mot Sverigedemokraterna och de nationella, och vara för invandring, men ändå med konsekvens säga nej till galenskap!

Det svenska kulturarvet del 2: "svensk" folkdans.

Det "svenska" har skapats av de som bott i Sverige genom direkta möten med andra kulturer. Främst genom invandrare i Sverige, eller folk som bott här länge och svenskar som bott i utlandet. "Svensk" folkmusik och folkdans är ett bra sånt exempel. Eller all folkmusik och folkdans överhuvudtaget.


Om man t.ex. lyssnar på en grupp som spelar "genuin" indiansk folkmusik från Anderna så lägger man märke till melodier och takter som man kan känna igen från den musik som var populär på 1500-talet och 1600-talet i Spanien. Svensk folkmusik kryllar av influenser från Europas musikliv under många tusen år, t.ex från den klassiska musiken.

Svensk folkdans är också i sin tur så ihopblandad med andra kulturers dans att det är svårt att säga vad som är s.k. svenskt och vad som inte är det.


Mazurka

Mazurkan importerades från Polen via Tyskland och Frankrike och hovet runt Bernadotte efter att Polen uppslukades av Tyskland runt 1790. Mazurkan i sig sägs ha utvecklats i ett kulturmöte mellan Polen och Ryssland.

Polska




Det är spännande att se hur stort inflytandet av polsk dans varit. Polskan har sitt urspung i Polen. Polskan har sitt ursprung i att man mer och mer började danska pardans istället för gruppdans i samband med  renässansen. Var detta kommer ifrån vet jag inte. En webbkälla säger Italien.

När renässansen kom till Polen blev resultatet av kulturmötet det som nu kallas polskan. I och med att kung Johan III i slutet av 1500-talet gifte sig med en polsk prinsessa, och vi senare fick Sigismund, som polsk-svensk kung kom polacker att bosätta sig i Sverige och svenskar i Polen och dessa importerade polskan, dansen polskan, till Sverige. En del vil även se ett tjeckiskt inflytande på polskan genom att ordet polska liknar det tjeckiska ordet för halv.

Hambo

Hambo sägs ha utvecklats ur polskan enligt källor på nätet.

Schottis

Jag citerar här wikipedia rakt av: "Schottis har troligen sitt ursprung i vanligt förekommande folkdans i Europa, kanske framförallt i Skottland (därav namnet). Dansen, som har sitt ursprung i Böhmen, spred sig under 1800-talet från Paris danssalonger för att bli en modedans i bland annat Sverige under slutet av 1800-talet. Dess namn kommer från tyskan och i sin grundform räknas den till gammeldanserna."

Här ska invandrare till de svenska industrierna ha spelat en stor roll enligt källorna.

Det kan noteras att schottis på spanska kallades (chotis), på portugiskiska (choutiça).

Vals

Valsen har sitt ursprung i det österrikiska och spanska Habsburgska hovet på 1500-talet. Olika valsliknande danser var på modet i de ledande hoven i Europa då en av huvudinfluenserna var dansen Lavolta som föddes i Italien under renässansen. Den moderna valsen födde i de tyskspråkiga länderna på 1700-talet. Denna engelska wikipediaartikel är bra: http://en.wikipedia.org/wiki/Waltz

Sammanfattningsvis

Givetvis har dessa danser utvecklats i sin ur i mötet med andra danser från andra kulturer. Spansk folk dans har t.ex. påverkats oerhört mycket av judiska och arabiska kulturers danser, samma har den italienska dansen, via araberna på Sicilien. (se tex. på Flamancon med arabiska influender och influenser från zigenarna. http://en.wikipedia.org/wiki/Flamenco )

Det betyder inte att det svenska, och den svenska kulturen, inte också är unikt och värdefullt och något ci ska skydda och värna om och sprida så mycket som möjligt. Jag är för det. Vi bor i Sverige och tycker att svensk traditionell kultur ska få extra mycket stöd av samhället.

Men invandring av folk från andra kulturer, och mötet med dessa kulturer, står inte i motsats till det svenska. Beviset för det är att det svenska utvecklats ur det direkta mötet med det "utländska".

Det är inte ett val mellan antingen... eller...

Vi kan både satsa mer på det svenska, mycket mer än idag. Vi kan hissa vår flagga stolt, ställa stora krav på att folk ska kunna svenska i Sverige och t.o.m ställa krav på att folk känner till svenskt stadsskick och svensk historia. Vi kan stolt sätta upp nationella symboler och statyer.

Men vi kan också tryggt ta mötet med det utländska. Vi kan se invandringen som något i grunden positivt, bara man med konsekvens avvisar avvarterna av den, och befrämjar dess positiva sida. Och vi kan lugnt ta avstånd från den falska nationalism som Sverigedemokrater och nationaldemokrater står för.




Storswänsken - Ronny Eriksson

 

Nu är det tid att vi alla tar strid
o förvaltar det vikingaarv som vi fått
o gör oss av med varenda jugoslav
o skickar hem varenda slem hotten-tott.
Kom, låt oss jaga dom, dit därifrån dom kom
o sen aldrig släppa nån jävul över bron.
Ner med det utländska.
Fram för det storsvenska.
Fram för det svenska i vår svenska nation.



Bort med Bernadotte från vårt kungliga slott
o bort med hans invandrarkärring, och sen
sätter vi Reefat-Al Sayed på en kamel
o så skickar vi den hem till öknen igen.
O Miro Zalar, honom förklarar
vi som en icke längre önskvärd person.
Ner med det utländska.
Fram för det storsvenska.
Fram för det svenska i vår svenska nation.



Bort ävenledes med Ford o Mercedes,
kamera o klocka, telefon o kompass.
Bort med Jonnie Walker, bingo o poker,
fotboll o glass o Dallas o negerjazz.
Ner med bananerna o utländska "vanerna".
Ut med Pekingesern, av med joggingskon.
Ner med det utländska.
Fram för det storsvenska.
Fram för det svenska i vår svenska nation.



Bort med alfabete o sifferhelvete.
Bort med alla utländska ord likaså.
Tro inte en sekund på att jorden är rund
det är det nån svartskalle som har hittat på.
Ner med vetenskaperna. Länge leve aperna
ty vi är storsvenskar, saliga i tron
Ner med det utländska.
Fram för det storsvenska.
Fram för det svenska i vår svenska nation.



Musik: Trad.
Text: R. Eriksson



Det svenska kulturarvet del 1: Arabiska siffror

Jag ska i en serie artiklar undersöka Sverigedemokraterna utifrån ett av deras egna uttalanden. Men på ett lite annorlunda sätt. Jag ska undersöka hur svenskt det svenska kulturarvet är och hur svenska Sverigedemokraterna egentligen är!.
Tankeexperiment

Låt oss föreställa oss att en framtida arkeolog hittar ett citat om ca 4000 år. Vad kan de sluta sig till om vår kultursfär i Sverige från det citatet? Och vad säger olika NAMN dem om kulturen ifråga. Det är min utmaning!

Här är citatet jag ska använda. Det är HELT slumpmässigt valt. Jag googlade på kulturarv på Sverigedemokraternas hemsida bara.

"På valkonferensen den 27 mars 2010 antogs de politiska riktlinjer som Sverigedemokraterna verkar för och går till val på. Du hittar alla dessa i listan till höger. De områden som Sverigedemokraterna anser vara mest prioriterade är: En ansvarsfull invandringspolitik. I vårt Sverige värnas det svenska kulturarvet, ett folkhem byggt på en gemensam värdegrund och svenskarnas rätt att utveckla sin kultur på egna villkor."

Dessutom ska vi kika närmare på partistyrelsen: Jimmie Åkesson, Jonas Åkerlund, Carina Herrstedt, Björn Söder, Anna Hagwall, Lars Isovaara och Tony Wiklander.

DEL ETT: Al sifr och shunya


I citatet ovan kan man notera att Sverigedemokraterna använder några krumelurer som ser ut så här: 2,7,0 och 1. Låt oss analysera dessa krumelurer: sifforna!


Våra siffror är resultatet av två kulturmöten. Dels mötet mellan den indiska och persiska kulturen och dels mötet mellan araber och europeer. Det var nämligen indiska matematiker som uppfann siffran noll, dvs "shunya" (tom på sanskrit). De uppfann kort och gott ett decimalsystem, där man kunde använda en symbol, noll, både för nollan och för att beteckna tiotal och hundratal. Detta skedde ca 400 f.kr. Via de köpmän som for på indiska oceanen kom detta smarta siffersystem att spridas.

Historiskt sett kan man notera att invandringen mellan handelsorterna i Indiska Oceanen och handeln var de två främsta faktorerna bakom detta siffersystems spridning.

Via Persien och handelsorterna på arabiska halvön spred sig siffrorna och nollan västerut med islam, även om där redan fanns ett urgammalt decimalsystem, MEN UTAN NOLLAN, som troligen skapats i Libanon och som bland annat exporterades till Egypten (en del anser att indierna kanske fick idén till sitt decimalsystem via Egypterna). Då är vi framme vid 600-talet och 700-talet. Det stora genombrottet kom när de arabiska handelsorterna på arabiska halvön och de i nuv Libanon inlemmades i den arabiska kultursfären.
Egyptiens decimalsystem
Europa

Det var vid den här tiden som det islamska väldet i Spanien byggdes upp. Detta skedde som nästan alla krig på ont och på gott.
Det positiva var att Spanien förblev ett multikulturellt centrum Al Andalus. Det var genom samarbetet mellan kristna och muslimer här som siffran och nollan inledde sitt segertåg i Europa.

Till och med ordet för siffra, Al sifr, exporterades. Och som vanligt var det handel, vetenskap och migration som ledde till exporten av siffersuýstemet och ordet siffra till Europa.

Runt 1000 började man se att även den kristna kultursfären börjat anamma det indisk-arabiska siffersystemet på allvar och några hundra år senare hade det slagit ut det tidigare romersk-grekiska talssystemets dominerande roll.

Här i Sverige använde vi också nåt sorts talsystem tidigt. Små och stora streck på en tallinje. Varifrån det systemet kommer vet man inte men det användes på Irlan (ogham) och i norra Afrika ungefär samtidigt som i Sverige. Min gissning är att det uppfanns av afrikanerna.

Detta system ersattes först av det grekisk-romerska talsystemet då kristendomen kom in i Sverige runt år 1000. Då runorna manövrerades ut. (Runorna ska vi kika på längre fram. Runorna är till stor del en etruskisk-grekisk och romersk konstruktion.)
Slutsats

Slutsatsen arkeologerna drar av detta är knappast att Sverigedemokraterna är en indisk-arabisk vänskapsförening. Framtidens arkeologer är nog smartare än så. Men nog finns det slutsatser att dra från användningen av de siffror vi dagligen använder.

Ser man sifforna, och i synnerhet siffran noll, kan man dra slutsatsen att Sverige stått under intensiv påverkan från araber, indien och från romerska katoliker från medelhavet.

TÄNK PÅ DET NÄSTA GÅNG NI LÄSER EN SLOGAN SOM INNEHÅLLER ORDEN "Rösta på Sverigedemokraterna 2010!"

Myten om brottsligheten

Den amerikanska författarinnan Ellen LaMotte skrev en del om invandring och brottslighet i USA början på förra seklet för ca 100 år sen. Intressant nog kom hon fram till samma sak som studien "Kriminalitet" från migratiosinfo.se som jag läst. Nämligen att ekonomi, utbildning och samhällsstatus var de avgörande faktorerna bakom brottsligheten bland invandrare i USA. Hon konstaterade att brottsligheten var högre bland ALLA invandrargrupper än bland "infödda amerikaner" men minst bland skandinaver och Holländare, och hon hävdade att det berodde på läs och skrivkunnigheten bland dessa.
Men om en invandrad svensk hamnade i ekonomisk kris och bosatte sig i någon förort med mycket kriminalitet fanns risken att även denne blev kriminell.
Dessutom, menade hon, var det ett stort problem att redan kriminella europeer kom in i landet. Kriminella svenskar som utvandrade fortsatte att vara kriminella.
Idag
Om man kikar på invandrarförorterna i Sverige finns det STORA problem. Men vad beror det på? Beror det på invandrarnas kultur eller gener? Eller beror det på att politikerna i praktiken SKAPAT problemområden och fattigdom?
Och det gör att brottsligheten ÄR högre bland invandrare än s.k. infödda svenskar.
Detta får man säga nu, men var tabu att påstå fram till miten av 90-talet. Jag minns när man på 80-talet frågade politiker om brottsligheten var högre bland invandrare än s.k. svenskar. Då fick man alltid höra att "nej, så är det inte". Och genom att ignorera de problem som fanns så bidorg dessa till at SKAPA problemen också. De som förnekade problemen är med andra ord DIREKTA SKULDEN till problemet.  Jag frågade t.ex. ministern 1989-1991 Maj-Lis Lööw om detta. Hon sa att "tvärtom är invandrare laglydigare". Jag sa att jag inte var ute efter att lägga någon skuld på invandringen, som jag var (och är) för, men att jag undrade om inte man borde erkänna problemet för att kunna lösa det. Sen frågade jag om inte det var vansinne att asysökande inte fick jobba under de år de sökte asyl och  att högutbildade från utlandet tvingades jobba som spärrvakter och vad det kunde få för konsekvenser. På det svarade hon: spärrvakter behövs också. (1990)
Tänk på det nästa gång det brinner i Rinkeby. Felet är inte invandrarnas egentligen, utan kärringar som Maj-Lis Lööw och att galna gubbar som Olof Palme, Carl Bildt och Ingvar Carlsson skapat en situation som fört oss hit!
Vad Sverigedemokraterna och de Nationella säger
I min blogg drar jag mig inte för att presentera vad båda säger. Jag tror på metoden att låta folk själva ta ställning. Så först vill jag ge några länkar till olika argument den ena sidan.
Nationaldemokraterna om invandring och våldtäkter.
Mer från Nationaldemokraterna om våldtäkterna.
Fria Tider och Sverigedemokraterna om brottslighetens ekonomiska faktorer.
Sverigedemokraterna om BRÅ:s rapport.
Det de pekar fingret på är utan tvekan sant. Men vad beror det på? Låt oss kika på studien jag pratade om.
Studien
Som sagt har jag just läst en studie från migrationsinfo.se. Jag citerar studien:
"Det finns få svenska studier som har jämfört brottsligheten mellan inrikes och utrikes födda. Den senaste är från 2005 och gjordes av Brottsförebyggande rådet. Studien undersökte andel misstänka för brott åren 1997-2001. Under dessa år var andelen misstänkta för något brott 5-10 % bland inrikes födda och 12 % bland de utrikes.Utrikes föddas ställning på arbetsmarknaden och deras generellt sett lägre socioekonomiska nivå, speciellt bland vissa ursprungsgrupper, är enligt forskningen en viktig orsak till viss överrepresentation i brottsregister. Om man kontrollerar för kön, ålder, utbildning och inkomst minskar överrisken för vissa grupper att begå brott – den variabel som har störst betydelse är också förvärvsinkomst.
Utrikes födda har varit överrepresenterade i brottsstatistiken under minst ett kvarts sekel och under denna tid har invandringen till Sverige sett mycket olika ut både när det gäller typ av invandring och från vilka länder invandrarna huvudsakligen kommit ifrån. Det verkar således troligare, menar forskare, att orsaken till överrepresentationen finns att finna i situationen i Sverige och inte i invandrarnas nationalitet.
Grupper från vissa ursprungsområden är mer överrepresenterade än andra. Till exempel så finns en överrepresentation vad gäller misstanke för brott hos personer födda i Nordafrika, övriga Afrika och Västasien om man ser till andelen av dessa grupper i befolkningen. De som dominerar bland de misstänkta utrikes födda är dock nordbor, då personer från Finland, Norge, Danmark och Island utgör ca 5 % av de misstänkta, medan personer från Nordafrika utgör 0,7 %.
Att vissa grupper är överrepresenterade i brottsregistreringen kan förklaras med ett antal olika andra faktorer. Man kan till exempel se att personer som immigrerat innan de börjat skolan begår betydligt färre brott än de som anlänt i skolåldern upp till de senare tonåren. Den senare gruppen är dessutom den grupp som i störst utsträckning är registrerad för brott. Bland samtliga invandrade är den vanligaste invandringsåldern runt 30. Bland personer födda i Afrika och i Europa exklusive EU-länder är det minst vanligt att man invandrat som barn.
Det är 2 gånger högre risk att en person född i utlandet begår brott i förhållande till hela befolkningen enligt studien från 2005 som bygger sina beräkningar på statistik från 1997 till 2001. När man kontrollerar för demografiska fakta som kön, inkomst och utbildning sjunker denna siffra, vilket avspeglar att utrikes födda generellt sett har en lägre socioekonomisk status än inrikes födda...
Som en jämförelse är det till exempel 3,5 gånger vanligare att män är misstänkta för brott än kvinnor och vad gäller grövre brott är den skillnaden ännu större. Vidare, personer vars familj har försörjt sig genom socialbidrag hade 2001 6,1 gånger större risk att begå brott än de som inte haft det. Personer med endast förgymnasial utbildning har 5,7 gånger större risk att begå brott än de som har en eftergymnasial utbildning på 3 år eller mer.
Siffrorna gäller misstanke om brott och inte vilka som faktiskt också dömts för brott och skulle därför kunna visa på en form av diskriminering då utrikes födda oftare misstänks för brott som sedan läggs ned än inrikes födda. Diskriminering i rättsväsendet verkar främst förekomma i våldtäkts- och narkotikabrott. Vidare kan vittnens stereotypa föreställningar av vissa invandrargrupper göra att dessa grupper blir negativt särbehandlade. Studier har också visat att vittnen med invandrarbakgrund bedöms ha lägre trovärdighet..."
Nota bene!
Det finns mycket mer att skriva om detta. men lägg återigen märke till vad migrationsinfo.se skriver: "Personer vars familj har försörjt sig genom socialbidrag hade 2001 6,1 gånger större risk att begå brott än de som inte haft det. Personer med endast förgymnasial utbildning har 5,7 gånger större risk att begå brott än de som har en eftergymnasial utbildning på 3 år eller mer."
Då frågar jag mig detta.
Mer läsning:
Sarnecki, J. (red.) (2006), Är rättvisan rättvis?, Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:30 (pdf)
Den amerikanska författarinnan Ellen LaMotte skrev en del om invandring och brottslighet i USA början på förra seklet för ca 100 år sen. Intressant nog kom hon fram till samma sak som svenska studier om invandringen som publicerats de sista åren: nämligen att ekonomi, utbildning och samhällsstatus var de avgörande faktorerna bakom brottsligheten bland invandrare i USA. Hon konstaterade att brottsligheten var högre bland ALLA invandrargrupper än bland "infödda amerikaner" men minst bland skandinaver och Holländare, och hon hävdade att det berodde på läs och skrivkunnigheten bland dessa.

Men om en invandrad svensk hamnade i ekonomisk kris och bosatte sig i någon förort med mycket kriminalitet fanns risken att även denne blev kriminell.

Dessutom, menade hon, var det ett stort problem att redan kriminella europeer kom in i landet. Kriminella svenskar som invandrade till USA fortsatte att vara kriminella.

Idag

Om man kikar på invandrarförorterna i Sverige finns det STORA problem. Men vad beror det på? Beror det på invandrarnas kultur eller gener? Eller beror det på att politikerna i praktiken SKAPAT problemområden och fattigdom?

Brottsligheten ÄR högre bland invandrare än s.k. infödda svenskar. Det är ett fakta. Men vad det beror på är en helt annan fråga. Beror det på en galen politik, plus problem som ofta uppkommer generellt sett vid migration, eller beror det på invandrarna?

Det ska vi kika närmare på. Men först vill jag bara säga att man inte löser problem genom att tiga om problemen!

Det var tabu att påstå att det fanns problem i invandrarområdena, och att brottsligheten var stor bland invandrare, fram till mitten av 90-talet.

Jag minns när man på 80-talet frågade politiker om brottsligheten var högre bland invandrare än s.k. svenskar. Då fick man alltid höra att "nej, så är det inte". Och genom att ignorera de problem som fanns så bidorg dessa till at SKAPA problemen också. De som förnekade problemen är med andra ord DIREKTA SKULDEN till problemet.  Jag frågade t.ex. ministern 1989-1991 Maj-Lis Lööw om detta. Hon sa att "tvärtom är invandrare laglydigare". Jag sa att jag inte var ute efter att lägga någon skuld på invandringen, som jag var (och är) för, men att jag undrade om inte man borde erkänna problemet för att kunna lösa det. Sen frågade jag om inte det var vansinne att asysökande inte fick jobba under de år de sökte asyl och  att högutbildade från utlandet tvingades jobba som spärrvakter och vad det kunde få för konsekvenser. På det svarade hon: "spärrvakter behövs också". (1990)

Tänk på det nästa gång det brinner i Rinkeby. Felet är inte invandrarnas egentligen, utan kärringar som Maj-Lis Lööw och att galna gubbar som Olof Palme, Carl Bildt och Ingvar Carlsson skapat en situation som fört oss hit!

Vad Sverigedemokraterna och de Nationella säger

I min blogg drar jag mig inte för att presentera vad båda säger. Jag tror på metoden att låta folk själva ta ställning. Så först vill jag ge några länkar till olika argument den ena sidan.





Det de pekar fingret på är utan tvekan sant. Men vad beror det på? Låt oss kika på de studier de Nationella brukar hänvisa till.

Studien

Jag citerar migrationsinfo.se:

"Det finns få svenska studier som har jämfört brottsligheten mellan inrikes och utrikes födda. Den senaste är från 2005 och gjordes av Brottsförebyggande rådet. Studien undersökte andel misstänka för brott åren 1997-2001. Under dessa år var andelen misstänkta för något brott 5-10 % bland inrikes födda och 12 % bland de utrikes.Utrikes föddas ställning på arbetsmarknaden och deras generellt sett lägre socioekonomiska nivå, speciellt bland vissa ursprungsgrupper, är enligt forskningen en viktig orsak till viss överrepresentation i brottsregister. Om man kontrollerar för kön, ålder, utbildning och inkomst minskar överrisken för vissa grupper att begå brott – den variabel som har störst betydelse är också förvärvsinkomst.

Utrikes födda har varit överrepresenterade i brottsstatistiken under minst ett kvarts sekel och under denna tid har invandringen till Sverige sett mycket olika ut både när det gäller typ av invandring och från vilka länder invandrarna huvudsakligen kommit ifrån. Det verkar således troligare, menar forskare, att orsaken till överrepresentationen finns att finna i situationen i Sverige och inte i invandrarnas nationalitet.

Grupper från vissa ursprungsområden är mer överrepresenterade än andra. Till exempel så finns en överrepresentation vad gäller misstanke för brott hos personer födda i Nordafrika, övriga Afrika och Västasien om man ser till andelen av dessa grupper i befolkningen. De som dominerar bland de misstänkta utrikes födda är dock nordbor, då personer från Finland, Norge, Danmark och Island utgör ca 5 % av de misstänkta, medan personer från Nordafrika utgör 0,7 %.

Att vissa grupper är överrepresenterade i brottsregistreringen kan förklaras med ett antal olika andra faktorer. Man kan till exempel se att personer som immigrerat innan de börjat skolan begår betydligt färre brott än de som anlänt i skolåldern upp till de senare tonåren. Den senare gruppen är dessutom den grupp som i störst utsträckning är registrerad för brott. Bland samtliga invandrade är den vanligaste invandringsåldern runt 30. Bland personer födda i Afrika och i Europa exklusive EU-länder är det minst vanligt att man invandrat som barn.

Det är 2 gånger högre risk att en person född i utlandet begår brott i förhållande till hela befolkningen enligt studien från 2005 som bygger sina beräkningar på statistik från 1997 till 2001. När man kontrollerar för demografiska fakta som kön, inkomst och utbildning sjunker denna siffra, vilket avspeglar att utrikes födda generellt sett har en lägre socioekonomisk status än inrikes födda...

Som en jämförelse är det till exempel 3,5 gånger vanligare att män är misstänkta för brott än kvinnor och vad gäller grövre brott är den skillnaden ännu större. Vidare, personer vars familj har försörjt sig genom socialbidrag hade 2001 6,1 gånger större risk att begå brott än de som inte haft det. Personer med endast förgymnasial utbildning har 5,7 gånger större risk att begå brott än de som har en eftergymnasial utbildning på 3 år eller mer.

Siffrorna gäller misstanke om brott och inte vilka som faktiskt också dömts för brott och skulle därför kunna visa på en form av diskriminering då utrikes födda oftare misstänks för brott som sedan läggs ned än inrikes födda. Diskriminering i rättsväsendet verkar främst förekomma i våldtäkts- och narkotikabrott. Vidare kan vittnens stereotypa föreställningar av vissa invandrargrupper göra att dessa grupper blir negativt särbehandlade. Studier har också visat att vittnen med invandrarbakgrund bedöms ha lägre trovärdighet..."

Nota bene!

Det finns mycket mer att skriva om detta. men lägg återigen märke till vad migrationsinfo.se skriver: "Personer vars familj har försörjt sig genom socialbidrag hade 2001 6,1 gånger större risk att begå brott än de som inte haft det. Personer med endast förgymnasial utbildning har 5,7 gånger större risk att begå brott än de som har en eftergymnasial utbildning på 3 år eller mer." Dessutom spelar det en roll hur gammal man var när man kom och om man kom från kriminell miljö innan man kom hit.

Jag väljer att bara betona detta, från migratinsinfo.se. Det räcker för att man ska förstå, anser jag, att det inte är invandringen som sådan, eller invandrarna som är orsaken till kriminaliteten bland invandrarna, utan POLITIKERNA!

Då frågar jag mig detta.

* Vilken roll spelar det att så många invandrare tvingades och TVINGAS leva på socialbidrag medan de söker asyl och pga den ekonomiska krisen fortsätter att göra det efter de fått asyl?

* Vilken roll spelar utbildningsnivån hos de som invandrat?

Och... Vad skulle hända om man ändrade på detta och betonade vikten av att skaffa jobb direkt och om det FANNS jobb, dvs att man ändrar ekonomisk politik i Sverige helt?

Och... Vad skulle hända om man gav möjligheten, och delvis också de facto kravet, på utbildning för invandrare?

Dvs vad händer om industrin åter skulle skrika på arbestkraft som på 60-taket och man inte gjorde om alla misstag från de åren?

Och vad skulle hända om samhället tydligare sa ifrån att vissa beteenden inte är acceptabla i Sverige, som att hetsa mot yttrandefriheten eller hota konstnärer som gör satirteckningar? Dvs om man använde mer konsekvens och gränssättning?


Det gäller att rikta ilskan åt rätt håll. De partier som styrt Sverige sen 60-talet och de politiker som fattat besluten är orsaken till att kriminaliteten är hög bland invandrarna, inte invandrarna som sådana!


Mer läsning:




Fördomar

Text: Nanne Grönvall
Musik: Nanne & Peter Grönvall

Youtube länk här: Fördomar!


Hej, jag heter åsa och är full av vett och sans
För min strävan är förståelse och mänslig tolerans
Ja, jag är så trött på människor som dömer allt för lätt
Och som inte accepterar andras sätt
Jag tror på Röda Korset, på Amnesty och BRIS
Ja, mänsklig kärlek, all I say is peace


REF: Det finns alldeles för många som har Fördomar
Ja, på tok för mycket människor med Fördomar
För det kryllar utav typer som har människofobi
Men själv så är jag fördomsfri


Det finns så många som har svårt för lesbiska och gay
Men det kan jag inte alls förstå, för mej är de okey
Så'n tur för dom att det finns fina människor som jag
Som har förståelse för homon över lag
Men varför tala öppet om sin läggning överallt
Och deras rättigheter är väl ändå dalt


REF: Men jag skulle inte kalla det för Fördomar
Nej, jag är så trött på människor med fördomar
Det finns alldeles för många som har människofobi
Men själv så är jag fördomsfri


Men det är ju bara sanning, ingen överdrift man hör
Att varje kändis knarkar och hotellrummen förstör
Och blondiner, de är bimbos, ja så är det rätt och lätt
Vilken tur att jag själv föddes som brunett
Alla fattiga är lata, varje rik man är en snobb
Och alla utlänningar tar ens jobb


REF: Men jag tycker inte alls att det är Fördomar
Det är fakta, inte alls nån form av Fördomar
Det finns alldeles fölr många som har människofobi
Men själv så är jag fördomsfri


Tralala!


Alla karlar de är våldsmän, de är ingenting att ha
Och kvinnor de är falska och kör inte bil nå't bra
Alla gamlingar är sura och de hajar inga skämt
Och ungdomar är uppkäftiga jämnt
Ja, när jag tänker efter är nog alla idioter
Ja utom om jag själv förstås!!!!!


REF: Men jag skulle inte kalla det för Fördomar
Nej, jag är så trött på människor med Fördomar
Det finns alldeles för många som har människofobi
Men själv så är jag fördomsfri



Gillar egentligen inte blogg.se

Måste spy ut lite hat mot blogg.se. Tyvärr påbörjade jag min blogg här och får väl fortsätta. Wordpress används för min släktforskningsblogg och fungerar MYCKET bättre. http://jerlerup.wordpress.com/

Nationaldagen och invandrarna!

Sverigedemokraterna och de "nationella" hävdar att invandrarna och "det mångkulturella" håller på att ta över nationaldagsfirandet. I en pressrelease sa Jimmie Åkesson detta för någon vecka sen:
"Tyvärr verkar dock de mångkulturella inslagen i nationaldagsfirandet bara bli allt vanligare. Som ett första steg mot en långsiktig förändring och för att sända ut en signal om att denna utveckling inte är önskvärd, uppmanar vi i år alla medborgare, som värnar tanken om att Sverige även i framtiden skall vara en svensk nation, där invandrare anpassar sig till den svenska kulturen istället för tvärtom, att bojkotta de mångkulturella nationaldagsfirandena."

Jimmie och de nationella missar en viktig poäng. Nämligen VARFÖR vi firar nationaldagen överhuvudtaget. Fram till för några år sen brydde sig inte en kotte om den. Det var midsommaraftonen som var den stora högtiden, och Valborg så klart. Men med invandringen kom det folk hit som hade en helt annan vana att fira sina nationaldagar, tex afrikaner och asiater och latinamerikaner, dessutom hade de ett behov att visa att de nu kände samhörighet med Sverige. Det var trycket från dessa, med andra ord invandrarna, som fick svenska kommuner och myndigheter att börja ta nationaldagen på allvar.
Jag har pratat med folk som är kommunalpolitiskt aktiva och de bekräftar detta. Det fanns en massa motstånd från byråkraterna att göra nåt så osvenskt som att fira en nationaldag, men invandrarnas intresse fick byråkraterna att ändra sig.

 

Vilken slutsats kan man dra av detta?

 


För det första att nationaldagen både är något osvenskt (en tradition vi aldrig firat) och något som invandrare till stor del varit med om att skapa, alltså borde väl egentligen Sverigedemokraterna och de nationella arbeta MOT nationaldagen, om man ska hårddra det!
För det andra att det är fullt logiskt att nationaldagen innehåller mångkulturella inslag. Skulle de folkgrupper och kulturer som drev fram att nationaldagen blev en helg inte få visa just sin kultur?
För övrigt är traditionell folkmusik till stor del en importprodukt från övriga Europa också. Tegner hade inte helt rätt i det han sa att "blott barbariet var en gång fosterländskt"... Men nästan helt rätt...

Nationen, fosterlandet och historien

Någon gång ska jag beskriva skapandet av fosterlandet och nationen ur en hembygdsforskares och släktforskares perspektiv. Det skulle vara givande. Det skulle visa att det de nationella krafterna pratar om inte är korrekt.

De nationella krafterna håller nämligen hårt vid begreppet "nationen" och hävdar att nationen är nån sorts naturgiven grund för vår "stam". Skulle man prata om hela mänskligheten skulle det bli så stora skillnader att det skulle skapa problem bara.

Men det var exakt det som hände när man skapade nationen och fosterlandet som begrepp en gång i tiden. Även nationsbegreppet har setts som för stort och klumpigt, och även kontakten mellan folk inom det som senare blev en nation sågs som ett "hot". Främlingsfientlighet är ingen ny uppfinning.

Skapandet av nationen och fosterlandet som begrepp var en lång och komplicerad process som egentligen tog tusentals år. Men själva förändringsprocessen var som mest intensiv från renässansen (ca 1400) till efter industriella revolutionen (1900-talet). Det tog 450 år att skapa nationalstaten Sverige och själva idén att skapa nationalstater importerades från Medelhavets kultursfär.

Och det var inte en naturlig väg att gå. Smålänningen såg inte att denna hade nåt gemensamt med Västgöten och Upplänningen inte att denne hade nåt med Östgöten att göra till en början. Inte ens på 1600-talet och 1700-talet gick kontakten mellan landskapen smidigt och smärtfritt, främlingar från andra landskap betraktades med misstro, de pratade ju annorlunda och hade en så vitt skild kultur från deras(!). Främlingsfientligheten då rörde en fientlighet mot allt utanför det egna ståndet, den egna kretsen och den egna miljön (landskapet). Idag är inte Östgötar och Smålänningar lika fulla av misstro mot varandra som förr, tack vara nationsbegreppet. Idag rör misstron mot främlingar andra än smålänningarna, idag är araber och somalier och afrikaner det som på medeltiden en person från ett annat landskap (tex Småland) var.



Landskrona 2010

Jag tror att man måste visa båda sidor av myntet för att kunna stoppa rasism och främlingsfientlighet. Integrationspolitiken i Sverige har varit ett misslyckande och det har skapat stora problem lite överallt. Tex har det skapats gängbildningar i förorterna. Detta är inget nytt fenomen. Det har funnits gäng förr, även utan invandring. En ytlig titt på raggarfenomenet på 50-talet eller en ytlig titt på Södermalms historie visar detta. Men överallt där dessa problem dyker upp visar det att någon i beslutande position tänkt FEL.



Skapar man ghetton av arbetslösa människor blir det både kravaller, sektbildning och rasism (alltså som i många förorter idag med en del invandrargruppers rasism mot svenskar). Konstigare än så är det inte.

Landskrona

Dödsmisshandeln av en pensionär i Landskrona tidigare i år visade tre saker.

* Å ena sidan att det finns en gängproblematik, som troligtvis hänger ihop med ghettofiering av Landskrona. Glöm inte att han som misshandlade kvinnan kunde fly undan polisen och faktiskt fick en hel del stöd av ghettogängen. (Detta har i sig inget med invandring att göra, även om det i Sverige oftast är så att invandrar områden lider av ghettofiering. Felet är politikernas, inte invandrarnas!)

* Å andra sidan hur handfallna myndigheterna är. Detta slår mig gång på gång. I missriktad önskan att inte verka rasistiska gör man inget åt de grundläggande problemen i de ghettofierade områdena.

Med förfäran såg jag polisens första efterlysning av mannen, den som användes ett par dagar. De letade efter en "mörkhårig man". Polisen vågade inte skriva i sin efterlysning att de letade efter en person med ett utseende som tydde på ett visst etniskt ursprung. Man slår sig för pannan. Det är lika galet som om polisen skulle få för sig att vara könsneutrala och sluta skriva om det är en man eller kvinna man söker.

Förstår verkligen inte folk att det är sånt här beteende som skapar rasism??? Folk som ser denna falska omtanke för invandrarna blir arga på både polis och invandring.

Den som skrev den efterlysningen borde kickas från poliskåren BUMS!

* Å tredje sidan hur idiotiskt invandrarnas egna föreningar betedde sig. Islamska föreningen och andra grupper sammankallade till presskonferenser där man beklagade "olyckan", redan innan man gripit gärningsmannen. "Olyckan". Användningen av det ordet bland invandrarnas egna föreningar var det mest korkade jag sett i år!

Att se ett problem för att kunna lösa det!

Sverigedemokraterna kan gå fram starkt därför att det finns problem, men det finns också tabun som rör vad man får och inte får prata om om dessa problem. Det är som det fanns en gigantisk flodhäst i en konferenssal. En del högergrupper säger att man måste ta ut flodhästen. Andra pekar finger åt högergrupperna och ogillar dem men har attityden att flodhästen pratar man inte om, den "finns inte". Tacka fan för att högergruppen som kan visa att den flodhäst som alla ser också finns går framåt då!

Man måste se problem för att lösa dem.

Och man måste se hur ALLA sidor resonerar om ett problem för att kunna lösa problemet och bli av med eventuell främlingsfientlighet.

I min blogg kommer jag konsekvent att både vara mot Sverigedemokraterna och andra nationalister, och jag kommer att länka till dem och bemöta det de säger SAMTIDIGT som jag erkänner att problem finns.

Hasse Ericsson och den svenska "invandrar"maffian i New York

De som kände den gamla fackpampen Hasse Ericsson har berättat för mig att han i sin ungdom kom i kontakt med den skandinaviska hamnmaffian på Östkusten i New York. det var tydlgen skandinaviska invandrargäng som kontrollerade hamnarna i öst. Vad jag vet har ingen skrivit om detta ännu, det vore ett tema för en bok.

Invandring och utvandring skapar alltid turbulens och är ekonomin dålig (som i depressionens USA på 30-talet) bildas ghettofieringar och gäng, det blir kort och gott kriminalitet. Det gäller svenskar, somalier, irakier, kineser och alla människor. Därför att mänskligheten är sig lik överallt.

Fel politik = problem! Rätt politik = styrka!

Å andra sidan är USA i sig självt och även Sverige på 60-talet ett exempel på att man kan ha en politik som gynnar invandring också.

Vi befinner oss i en period när vi håller på att upptäcka att mänskligheten är en. Fosterlandet som begrepp KOMMER att ersättas med mänskligheten som begrepp. Likheten och skillnaderna är inte så stora att vi kan bygga murar mellan folken som idag.

Kontakten mellan kulturerna har gett enormt mycket. Hela vår vardag är präglad av årtusenden av kontakt mellan kulturerna. Sifforna är arabiska, till och med ordet siffra är arabiskt. Nollan är arabisk. Decimalsystemet härrär från Libanon. Namnen på stjärnorna latiska och arabiska. Alfabetet grekiskt och romerskt. Stjärnbilderna grekiska och romerska. Namnet på månaderna romerska. Tideräkningen från mellanöstern. Spagettin från kina. Kompassen från kina. Ordet ord indoeuropeiskt alltså från centralasien. Ordet Sverigedeomkraterna tyder både på svensk och grekisk påverkan (demos och kratos). Ordet Nationaldemokraterna däremot på en påverkan även från renässansens furstar som skapade begreppet nation.

Överallt ser vi tecken på själ. Mänsklig själ!

 


Den identitära illusionen

...eller varför Sverigedemokrater och nationalister har fel!


Sverigedemokraterna och därmed nationalisterna är på väg in i riksdagen. Tyvärr... Och med tanke på hur illa förberedda det politiska etablissemanget är på att hantera Sverigedemokraterna så är jag övertygad att de kommer in i riksdagen. Och detta tycker inte jag om alls!
I ett Sverige med ekonomiska problem och med problem som helt klart härrör från decennier av felaktig intergationspolitik, duger det inte att sopa problemen under mattan och kasta ruttna ägg (eller skramla med nycklar) för att stoppa nationalister. Att, som Expo, båda upp stenkastarslöddret i Afa i kampen mot Sverigedemokraterna kan bara leda till katastrof. Varje gång det "antifascistiska" Afa "bankar ner" en fascist får fascisterna minst tre nya medlemmar.
Vad som behövs är modet att gå på djupet och avslöja hur fel de nya nationella rörelserna har i deras människosyn, kultursyn och filosofi, samtidigt som vi är ödmjuka nog att säga att vi politiskt sett gjort hemskt fel i Sverige i mångt och mycket de sista trettio åren!
De Identitära

På vägen hem från nattjobbet inatt läste jag det Identitära manifestet.
"Det identitära, vad då?" Kanske läsaren undrar nu.  Och läsaren kanske frågar sig varför man ska läsa poitiska texter från rasister och nationalister överhuvudtaget.
Jo, för att sätter du inte dig in i hur de som nu leder Sverigedemokraterna och de mer skumma nationella grupperna i Sverigedemokraternas kölvatten, så kan man inte stoppa deras framfart! Känn din motståndare, det är A och O!
Och då finns det tack och lov en grupp nationalistiska s.k. "tänkare" runt nätverket av bloggare som går under namnet "Motpol". Dessa formulerar många av de djupaste filosofiska tankarna bakom de nya nationella rörelserna och visar tydligt visar hur fel de tänker. Motpol är ett exempel på ett nytt fenomen som har dykt upp under de sista tio åren, en mer filosofiskt och telogiskt skolad grupp av IDEOLOGER har dykt upp i den snårskog av nationalister, fascister och högerfolk som finns i Europa.
Här ska vi kika närmare på nåt dessa personer knåpat ihop: det identitära manifestet.
Identitet?

Man känner igen sig när man läser manifestet. Grundsatsen är alltid densamma för dessa nationalister och fascister. Familjen ska värnas, nationen, kungen och traditionen upprätthållas och invandringen stoppas och homosexuella är ett hot mot moralen. Gud per definition nåt som är bra att tro på. (Nästan oberoende av vad man tror Gud står för, verkar det som!)

Men detta är inte vilket nationalistiskt svammel som helst. Låt oss se på deras argument.

De utgår från begreppet identitet, att ientitet är det oföränderliga hos människan... Identiteten vilar, enligt identitärerna, på denna grund:
"I förmodern tid, det vill säga före renässansen och reformationen, sågs den grundläggande identiteten som given av vår position och funktion i samhället, familjen och vårt arv samt den religion och kultur vi tillhörde och utövade. Identiteten var för de flesta i Norden organiskt knuten till det vi föddes in i, och förblev i stort sett oförändrad under vår livstid. Kulturella och religiösa symboler, som vi kan kalla för kollektiva identitetsfaktorer, var av stor betydelse. Vi ifrågasatte inte vår varelse eller existens, utan såg oss själva som en del av en större helhet, uppbyggd av delar från det lokala och personliga som familj, hemort och lokala traditioner, till det större som fosterland, europeisk kulturtradition, folkstam, kung och aristokrati, Gud eller Gudar. Kultur, myt och religion var inte åtskilda, utan vilade på samma fundament. Det gjordes alltså ingen åtskillnad på det sakrala och det profana. På samma sätt var människan och samhället ett och samma. Samhällsstruktur, statsbildning och folkgemenskap var tre sidor av samma sak och representerade inte skilda intressen.  Frågor om ras och etnicitet berördes överhuvudtaget sällan; att tillhöra och värna om det egna var en självklarhet liksom att betrakta familjen och lokalsamhället som bas och kärna.
Nu i den senmoderna tiden är identiteten däremot någonting flyktigt. Någonting som är beroende av tid och rum och definieras utifrån politiska och ideologiska beslut, en global kapitalistisk marknad, migration av människomassor och skiftande subjektiva värderingar. Identiteten har i dagens samhälle blivit något vi väljer efter tycke och smak och baserat på aktuella trender. 
Den nutida Västvärlden har kommit att bli en materialistisk civilisation, där vår identitet ständigt dekonstrueras, omformuleras och därigenom urholkas..."
Den uppmärksamme med någon historisk kunskap ser att det är något som är fel här. Märker ni vad som är fel?
Jo, före renässansen och reformationen betydde kungen väldigt lite, kärnfamiljen var inte uppfunnen utan, alla barnen växte upp i bysamhällets storfamiljer, och nån europeisk kulturtradition kände de inte till, ja, inte ens ett Europa och inte ens ett FOSTERLAND.
Det fosterland som de nationella omhuldar så är en skapelse som inte existerade i detta identitära drömssamhälle. Faktum är att före renässansen levde de flesta människor med en identitet där den egna byn och de närmaste byarna, i praktiken häradet, var deras hela värld.
Jag ska strax visa varför denna skillnad är så viktig!
Variationer på ett tema

I manifestet ser man att resten som skrivs är variationer på detta första tema. Jag citerar:
"Ett folk anses numera bara vara en folkmassa som tillfälligt delar ett geografiskt territorium och som delar sekulära och abstrakta värderingar, utan någon annan historia eller öde än det nutida livet. En identitet som påbörjas och avslutas med det individuella jaget. En identitet vi själva inte kan definiera annat än ytligt, och inte ligger mycket djupare än vad vi använder för kläder, prylar, underhållning samt befinner oss i för löneklass. Vi har blivit utan betydelse efter vår död och därför historielösa. Familjen är temporär, folket föränderligt och utbytbart. Nationen står bara kvar som en statlig och geografisk struktur, en del av en större överstatlig globalkapitalistisk struktur, tömd på sitt ursprungliga innehåll, och nu bara en administrativ kvarlevnad och symbol för förtryck av europeiska folkgemenskaper och kulturer.
Tiden är kommen för att hitta tillbaks till det fundamentala i existensen, till rötterna och det viljestyrda ödet som formas av det etniska arvet, den egna kulturen, den egna familjen, det lokala samhället, folkstammen och den kulturella skaparkraften. 
Vi presenterar härmed ett identitärt program för återfödelsen av den organiska folkstammen; ett samhälle som byggs upp av den individuelles kreativitet och vilja inom den kollektiva gemenskapen. Som börjar med familjen, fundamentet för folkstammen, och slutar med den nordisk-europeiska folkgemenskapen vilken vår stam är en del av..."

Ni ser. Argumentet återskapas. Det förutsätts åter att det finns nån sorts nordisk-europeisk gemenskap som är grunden för vårt samhälle.
Jag fortsätter:
"Identitära vill skapa en grundläggande och verklig gemenskap och ett samhälle baserat på fundamentala principer grundade på tre faktorer som definierar individens och gemenskapens identitet: 

Etnicitet – Individens identitet präglas av det biologiska och sociala arv som den gemensamt delar med andra inom det identitära samhället. 
Kultur – Kulturen formas av den etniska gemenskapens vilja och förmåga att skapa och utveckla en kultur som konsekvens av den egna historien, den egna traditionen och det andliga och religiösa fundament som folkstammen har gemensamt. Kulturen är resultatet av alla våra förfäders gemensamma skaparkraft, andliga sökanden och livsvilja som individer och som folkgemenskap. Kulturen utvecklas parallellt med folkstammens förmåga att svara på samtida och framtida utmaningar i dialog med det förgångna, utan att förlora sitt traditionella fundament.  
Geografi och natur – Människan, kulturen och identiteten påverkas och präglas också av den geografiska omgivning och natur som den har bosatt över flera generationer. Det är i samspelet med denna natur som identiteten får sin unika och lokala prägel som skiljer den från andra identiteter. Geografi omfattar också det territorium som det identitära samhället bebor och som det har viljan att försvara med sina liv för gemenskapens överlevnad.
Politik handlar för den identitära om inbördes fördelning av maktutövande och maktbalans i relation till andra folkgemenskaper, stater och kulturer utanför det egna identitära samhället. I första hand handlar den politiska kampen om att säkra ett territorium och ett kulturellt livsrum för den identitära gemenskapen. Detta är bara möjligt över tid genom politiskt inflytande, men betyder inte att man börjar med att bekämpa de politiska institutionerna i den politiska kampen, utan snarare genom att på gräsrotsnivå bygga upp den identitära folkgemenskapen i etapper genom aktivism, nätverksbyggande, folkbildning och kulturkamp."

Motmedlet: MÄNSKLIGHETEN

Grunden för nationalismen är med andra ord en sorts stamgemenskap.

Jag menar att vi bara kan bekämpa denna nationalism om vi på verkligt sett börjar se mänskligheten som en helhet, dvs att vi tänker TVÄRTOM som nationalisterna gör.
Det är en stor utmaning för oss att göra. Det innebär givetvis att man inte kan låta svält och undernäring härja mer, eftersom det som drabbar Afrika förr eller senare drabbas oss också. Vi kan inte stillatigande se på när Iran hänger homosexuella eller då Israel eller Hamas dödar oskyldiga, för att vi vet att förr eller senare drabbar det som sker i Mellanöstern oss också. Etc, etc...
Martin Luther King beskrev det underbart i sin sista bok från 1967. Då beskrev han den universella koppen kaffe, som han kallade det. Hela världen är inblandade i att producera den kopp kaffe vi dricker på morgonen. Inte bara de som odlar och bereder och förpackar samt distribuerar kaffet, utan även de som gjort porslinet, de som gjort maskinerna som gjort kaffekoppen. De som gjort båten kaffebönorna fraktades på. De som ger service åt de som arbetar med att bygga båtarna. Läkare, lärare, lastbilschaufförer, politiker, alla har de varit med om att göra din kopp kaffe.
Och inte nog med det. Hela historien bak i tiden krävs för att förklara hur du får din kopp kaffe. Uppfinnare, lärare, de som tillverkar saker, mammorna, barnen... Tänk bara hur stor påverkan mamman till han som uppfann hjulet haft på mänsklighetens historia!

Stammen mot mänskligheten

Men först nu, under de sista århundradena har vi börjat se mänskligheten som en enhet. Det är en ny och bräcklig idé i mänsklighetens idéflora!
Jag håller med de indentitära att stammen en gång var grunden för mänsklig samvaro. Men historien visar att vi gradvis höjt oss ÖVER stamtänkandet.
Det tragikomiska är att den nationella rörelsen faktiskt förutsätter att mänskligheten faktiskt fungerar så. För på medeltiden fanns inget fosterland och ingen nationalstat. Det fanns Östgötar som kände sig annorlunda än västgötar, och Svear som var annorlunda än götar, etc etc... Som det står i de gamla landsakapslagarna. Om nån från samma landskap dödas, straffades man med dödsstraff, men dödades en från annat landskap fick man böta några daler!
Det här är intressant eftersom den utveckling vi haft INOM Sverige är något vi borde studera och lära oss av när vi tittar på mänskligheten idag.
Och denna utvecklingen är ny. I min morfars generation var fortfarande regionsgemenskapen starkare än någon annan identitet. Och inte bara regioner INOM ett län eller landskap, utan även i så små enheter som byn och staden. Och i de GRUPPER man identifierade sig med i byn eller staden. I Höganäs, där han kom från, var det slagsmål mellan de  som bodde i Höganäs nedre och Höganäs övre. Och det var svårt för en snickare pojke att gifta sig med en gruvarbetareflicka. Det var att gå UTANFÖR gruppen. Ett gifte mellan adel och pöbel var givetvis än mer otänkbart.
Men på något sätt har samhället under de sista hundratalet år lyft sig ÖVER denna stamgemenskap. Att vi enbart kunnat prata om en nation eller ett s.k. fosterland, är stort nog. Fosterlandet skapades genom att folk såg det gemensamma intresset i så vitt skilda kulturer som den skånska och den uppländska (till exempel). ja, idag ser vi inte det som vitt skilda kulturer, men skulle du frågat en 1600-tals bonde skulle du fått se att det sågs som vitt skilt. Och än mer skilda var stånden från varandra.
Ja sannerligen. Kunde man få en smålänning och en skåning att lyfta blicken över stamtänkandet och se det gemensamma i deras mänsklighet (och svenskhet) så kan man givetvis få Svenskar att lyfta blicken och se det gemensamma i HELA mänsklighetens utveckling idag!
Identitära felslut

Åter till det identitära manifestet, där det står:
"Nationen är för identitära i nuvarande läge ett avgränsande av makt uttryckt genom staten och en geografisk och politisk definition av ett territorium. En nation som vilar på universella och abstrakta principer kan inte representera eller avgränsa det identitära samhället. Folkstammen, som identitära kämpar för, känner inga nationella eller statliga gränser, utan börjar och slutar med folkstammens kulturella och etniska gemenskap. Identitära kan i perioder bygga upp samhällen i samhället, men vet att om den identitära folkstammen blir stark nog, kommer den konstitutionella och utanförliggande staten konfrontera det identitära samhället då den förra är oförenlig med folkstammens principer och fundament. Ur ett identitärt perspektiv är nationen idealiskt sett densamma som folkstammen. Nationen kan därtill ingå i en federation med närbesläktade folkstammar. Men utöver den nationella strävan måste identitära kämpa för sin kulturs och sina traditioners återkomst och bevarande."

Feltänkandet de begår är att tro att nationen är en naturlig grund som funnits där sen evigheters evighet. De har fel! Nationen, fosterlandet, är en skapelse!
Precis som idag olika nationer och olika kulturer finns, så fanns förr ännu mindre stamkulturer. Det var det som gjorde att till och med olika östgötar hade svårt att se sig som en enhet, än mindre kunde de då se en samhörighet med en Smålänning eller en tysk! Det var det som gjorde att en gruvarbetarpojke som dejtade en fiskareflicka kunde pryglas av fiskarbetarflickans vänner så sent som på 1900-talet.
Så vad är egentligen mer naturligt än att säga att: som man kunde skapa en enhet (nation/fosterland) av Sverige så kan vi göra det av mänskligheten också!
Rom byggdes inte på en dag

Detta gör man inte på en dag. Förändringar tar tid. Det tog ca 400-500 år att bygga nationalstatsidén. När en kultur byter religioner tar det många hundra år att ändra kulturen: men nog går det.
Och nog var det något positivt att Smålänningen och skåningen började betrakta sig som delar av samma stam, som tillhörande samma enhet.
Det jag säger är att mänskligheten redan utgör en enhet, en stam. Vi måste bara se det, precis som vi ser idag att Smålänningar och skåningar faktiskt har nåt gemensamt!
Och visst skedde folkförflyttningar även förr. Det unika var att de olika kulturerna i Sverige smalt ihop. När smålänningarna flydde för danskarna på 1560-talet fick de inte mycket stöd från grannlandskapen. Men trehundrafemtio år senare samlade man pengar till nödhjälp åt fattiga landsändar i Sverige och tog hand om barnen som flytt från nöden. Invandring från andra landskap sågs som nåt konstigt på 1560-talet, men redan två hundra år efteråt blev det mer och mer vanligt.
Och ok, migrationen gick inte smärtfritt. Migranterna inom Sverige hade det tufft och upplopp och kriminalitet frodades även då, precis som idag. Men idag ser ingen det som konstigt om en smålänning flyttar till Gävle!
En mänsklighet!

Den identitära illusionen är att det nationen och fosterlandet skulle vara en mer naturlig enhet än mänskligheten är. Ingendera är speciellt naturligt. Vi människor har en tendens att utgå från flocken, stammen, och för en stam är en nation lika onaturlig som mänskligheten är!
Det identitära manifestet slutar med orden: "Därför är identitära arkeofuturister. Vi kämpar för arkaiska och eviga livsprinciper från tidernas gryning..:"
Detta eviga oförändrade som de kämpar för är inte evigt eller oföränderligt, utan MÄNSKLIGA SKAPELSER! Därför har de identitära fel, mänskligeheten är en enhet och det är lika onaturligt, men RÄTT, att se mänskligheten som en enhet som det någonsin har varit att se en nation, eller ett "fosterland" som en enhet.
Genom att få folk att genomskåda de nationalistiska illusionerna i smått och stort, på denna nivå och på den mer grundläggande propagandenivån (a la Sverigedemokraterna) kan man stoppa Sverigedemokraterna!
Genom pajkastning eller genom att dölja de verkliga problem som finns vinner man inget! Man bara förlorar!
/Torbjörn Jerlerup

Jonas Gardell om det låga och det höga!

Hämtat från: http://www.jonasgardell.se/doc/diary.jsp?id=816
"Den kanske mest kända av alla kyrkofäderna, Augustinus, skriver på 400-talet i sin Bekännelser, andra boken: ”Det är dig jag åtrår, du som är rättvisa och oskuld, upphöjd och skön i ädel strålglans och outtömligt överflöd. Hos dig finns frid, och ett liv som är orubbligt.”
Denna dröm om det rena, orörliga, opåverkade, orubbade, är så märklig. Att vara ren. Vit i ett vitt rum, fastspänd på en brits i en ljudisolerad cell - utan begär, utan drifter, utan längtan - varifrån kommer denna religionens dröm om att utsläcka allt det hos människan som är det mänskliga? Allt vill vi utplåna till förmån för det upphöjda, avskilda, känslolösa, tysta. Där vi besegrat alla våra drifter och behov. Allt det i oss vi inte vill veta av. Allt det som vi aldrig kan förlåta. Allt det som är vi. Ett ljus som genomlyser, upplyser, blottar och avslöjar.
Ständigt åkallas Gud som detta ljus som utrannsakar och känner, det ljus från vilket inget kan undfly, bländade som en strålkastare. Men ett vitt ljus är ett kallt ljus. Det vet var och en som någonsin arbetat med teater. För att bli varmt måste ljuset färgas. Det måste innehålla skugga och mörker, vara ett växelspel däremellan.
Om någon blir vacker eller ful, god eller ond, attraktiv eller frånstötande är faktiskt först och främst fråga om ljussättning.
”Men jag hungrade och törstade efter dig själv, du som är sanningen, hos vilken ingen förändring finns, och ingen växling mellan ljus och mörker.” Så skriver Augustinus vidare. Ingen växling mellan ljus och mörker. Vad är det att drömma om?
Ett sätt att tortera politiska fångar i diktaturer är att aldrig släcka lampan, att aldrig låta det bli mörkt. Det lär knäcka en människa på bara ett par dygn.
Att söka det gudomliga är en sak. Men det får inte betyda att vi föraktar det mänskliga. Ge mig ljuset och ge mig skuggan. Ge mig det höga och det låga. Låt mig inte se ner på det futtiga och låt mig inte se upp på det upphöjda. Låt mig eftersträva att omfatta båda."