Inlägg i debatt om dödshjälp och självmord!

Självmord... Liv...

View of a fetus in the womb. Drawing by Leonardo da Vinci.

 


Enda problemet med att vilja ta livet av sig är att man med allra största sannolikhet senare i livet INTE vill ta livet av sig!

Det är problemet med eutanasidebatten till exempel. Jag vet inte hur många funktionshindrade och olyckligt förälskade och personer med ångest och liknande som jag mött som önskat ta livet av sig OCH SENARE ÄNDRAR SIG. När det gäller funktionshindrade är det många som t.ex. fått en skada som gör personen rullstolsbunden. Då vill de ta livet av sig och anser att livet är slut. De kan inte eftersom de inte vet hur eller försöker men försöket är klumpigt.- Hade eutanasi, dödshjälp, varit lagligt hade de valt det och dött. Nu finns inte dödshjälp officiellt i Sverige så de kan inte ta livet av sig och... Så, efter en tid blir de kära eller nåt. Och ÄLSKAR livet igen!

När man är i en kris är allting nattsvart. Efter en kris kan det till och med bli så att man när man funderear börjar inse att krisen var ens bäste vän! Det är genom kriser vi människor utvecklas och mänskligheten utvecklas. Människan får djup och själen glans och skönhet! Och det vill man inte se när livet är nattsvart, men så ÄR det!

Att dö är ju en aning slutgiltigt. Det går liksom inte att gräva upp sig själv igen, sopa ihop askan och pussla ihop den person man var.

Så... Jag är lite kluven. Å ena sidan tror jag VÄLDIGT mycklet på indvidens frihet och att allt en människa gör av fri vilja är ok. Men å andra sidan är detta fallet lite väl slutgiltigt för att lättvindigt bara säga "ok, du har frihet och fri vilja, tuta och kör!"..

Det går knappast att förbjuda självmord, det kommer att ske vare sig vi vill det eller inte. Men samhället, och vi indvider, bör INTE uppmuntra till det anser jag.

Attityden ska vara icke fördömande mot de som vill begå det, men ändå negativ till självmordet.

Dödshjälp ska eventuellt vara tillåtet (jag har inte riktigt bestämt mig hur det bör vara ännu), men om det är tillåtet så ska det bara medges efter LÅNG betänketid. En intressant fråga är varför så många funktionshindrade är mot dödshjälp! Jo, för att de ångrat sig senare i livet när de haft dödslängtan. Så frågan är hur lång väntetid man ska ha. Vad bör därför väntetiden vara? Fem år kanske?!?!? Hmm, jag har mött en som var olycklig i femton år och sen blev kär... Hmmm... Vad gör man åt det?


Så kort och gott kära vänner på Ds! Vad gör vi av det faktum att man OFTAST ändrar sig efter att ha önskat begå självmord? Och vad gör man åt slutgiltigheten. Att begå självmord är ju inte som att välja fel färg på strumpiorna när man köper dem på HoM. Man kan ändra det eller köpa nya, men ingen kan ännu pussla ihop askan av någon som begått självmord!


/Torbjörn

***


2) Sen... Det är inte fegt att vilja begå självmord. Att vara i en kris är jobbigt och hemskt (I know!) och bör bemötas med kärlek inte fördömanden och tal om feghet!

När man är i en kris ser man oftast inte själv att krisen är en möjlighet att utvecklas som människa. Det ser man inte förrän efter krisen börjat ebba ut! Därför är det viktigt att vi medmänniskor finns där och stöttar! Fullt medvetna om att denna värdefulla och vackra individ behövs bland oss på jorden och att krisen kan komma att få denna personen att utvecklas mer.

Och ja, jag är anti-Jante! Människan betyder något och ALLA människor förändrar alltid universum runt omkring oss. Det finns inte en som inte förändrar allt, och hela mänskligheten hela tiden. Inte ett jota av mänsklighetens varande om tusenår kommer att vara detsamma om jag gör X istället för Y idag efter frukost! En fascinerande tanke, men så invävda är mänsklighetens alla indvider med varandra och så genomgripande är även små ändringar i vad vi gör och tänker. En tanke uppstår, ett ord yttras, en annan tankebana ändras, något annat görs som förändrar dagen i smått för flera personer och två personer möts som inte annars skulle ha mötts... Möttes måhända maryin Luther Kings föräldrar så? Eller Hitlers? En vänlig tanke blir ord och föder nya vänliga tankar. Hat förder hat...

Tankvärt! Men det finns inte en av oss som inte förändrar HELA mänskslighetens historia! Vi kan bara välja att göra det mer medvetet, eller mindre medvete, och att förändra i STÖRRE skala eller mindre. Något annat val har vi inte så länge vi går på jorden.

Jantelagen har alltså FEL!

/T



Vem vill du vara?


Det finns fyra kategorier av människor


* De som får saker att hända!
* De som ser saker hända och funderar över vad de ser och vad som tidigare hänt.
* De som väntar på att något ska hända!
* De som undrar om något har hänt!


Välj vilken du vill tillhöra!



/Författare okänd



Borgå domkyrka brann!

I måndags brann Borgå domkyrka...

Jag har alltid haft en stor respekt för kyrkor, specielt de med en lång historia, Som denna svensk-finska kyrka med rötterna från 1200-talet och med sitt nuvarande utseende från 1400-talet.



Som tur var brann inte hela kyrkan upp utan bara taket... Brandkåren lät yttertaket brinna i stället för att spruta vatten på det - för vattnet skulle ha sugits in i den isolerande bergullen, som genom sin tyngd hade fått innertakets kupoler att kollapsa. Som det nu är, blev det bara lite rök- och vattenskador inne i kyrkan...



Hur mycket historia döljer inte sig bakom dessa brandskadade väggar... Hur mycket mänskligt sökande, mänskliga tragedier och mänsklig andlighet!


Bild: YLE/Erik Gestrin





Judas

Vem får sitta runt det bord där Gud sitter? Alla, eller bara ett fåtal?

Leonardi Da Vincis



En del s.k. troende gör en stor sak av att påstå att homosexuella, bisexuella eller transpersoner fördöms i Guds ögon. När det gäller så "heliga" ting som nattvarden sägs det till och med att de inte få delta. Nej, s.k.  syndare ska hållas borta, påstås det.

"Kvinnor som begått abort och som är stolta över det ska inte ta nattvarden", påstår en kardinal. en annan biskop säger att homosexuella inte borde få adoptera barn, och nån tredje skulle inte vilja att en transperson blev präst.

Och Gud ligger på ett moln däruppe och kikar ner över världen...  Han skakar åter på huvudet... "Och jag som till och med lät en förrädare och mördare som Judas sitta ner med Kristus vid nattvardsbordet. han bröt brödet och drack vinet precis som de elva lärjungarna. Om till och med den somförråder och de facto mördar den person som brukar kallas "min son",  får sitta vid mitt heliga bord, skulle då inte en homosexuell, en bisexuell person eller en transvestit också vara välkommen!

Gud reser på sig och vandrar iväg till ett annat moln för att dricka en kopp té med Markis de Sade och Nietzsche,,,

Vi här på jorden kan fortsätta fundera...

Nattvardsmåltiden! Petrus skulle svika Kristus, alla lärjungarna bli vettskrämda och gömma sig och en av deltagarna vara den som förråde Kristus. Ändå låter han alla få smaka av hans bröd och vin och ser på dem med kärlek och förlåter dem...

Ingen lämnas utanför, ingen fördöms, inte ens Judas...


/Torbjörn



Är Gud ateist?

Är Gud ateist? Jag fick ett mess från en bekant på Darkside med följande utdrag ur George Smiths bok: Why Atheism. Mycket tänkvärt, även, eller framför allt, för en troende som jag. Speciellt för mig, som anser att Gud finns, men varken är religiös eller en speciellt flitig kyrkobesökare!

Nietzsche ansåg att människorna, speciellt präster och kyrkans folk, dödat Gud (Han påstod aldrig själv att det var han som dödat Gud, utan religionernas ledare och ideologer... få har bara upptäckt att så är fallet.) När jag ser mig om kan jag bara instämma. Men bara därför att så många väljer att "döda gud" genom att göra honom till nån sorts tråkmåns, djävul eller tyrann, betyder det inte att han i verkligheten är död.



Jag tror vi människor behöver idén om något högre. Idén om en livsenergi, en Gud och något högre. Men jag tror också vi behöver sanningssägarna, som likt pojken i HC Andersens saga om kejsaren med de nya kläderna, pekar på kejsare och auktoriteter och säger att kejsaren är naken och visar snorren och hela paketet!

Nietzsche var en sådan vacker själ! En sann kristen...

Jag är övertygad om att han och någon sorts gud just nu sitter och dricker rödvin, och stoppar i sig gröna kärnfria druvor, på nåt moln och diskuterar problemen med religionen och människornas dårskap.



Men nu åter till idén om Gud som ateist, som får avsluta min lilla fundering!

Skål på er, Gud och Nietzsche...


-torbjörn-


"Before the Christian dismisses atheism as irrational or condemns the atheist as immoral, he should consider the disturbing possibility that the God of Christianity is himself an atheist. And if this is true, it means that the Christian worships, obeys, and has devoted his life to an atheistic being who does not believe in any power superior to himself, never prays, is utterly without faith, and who does not acknowledge authority, either cognitive or moral, external to himself.

If theism is loosely defined in a higher power, a mysterious being whose essential nature cannot be understood (whether in whole or in part) by the believer, then God is an atheist. He does not believe in a power higher than himself, nor can there be anything that he fails to understand, for nothing can be unknown or unknowable to an omniscient being.

If theism is defined as the belief in a supernatural being, then God is an atheist. His own powers, though supernatural from a human point of view, are comprehensible to himself. Everything is “natural” from God’s perspective.

If theism involves a relationship of subordination and dependence between a theist and her object of veneration, then God is an atheist. He is a self-sufficient being who disbelieves in any power greater than himself. He worships nothing, never prays, never seeks forgiveness, and never acknowledges his own errors. (...)

God is therefore an atheist. Moreover, he is an atheist of the most dogmatic variety, for he claims to know with absolute certainty that there exists no being superior to himself. He is never troubled by doubt; never re examines any of his beliefs, and never feels too obliged to justify them.

This raises some further questions: Why, if God is an atheist, should we suppose that he disapproves of atheism among his creatures? Is not a benevolent father pleased when his children grow up to be like him? And how can the Christian condemn atheism per se without also condemning their atheistic God? Is not the atheist who strives to be like God more admirable than the Christian who merely believes in him?"



Igår var det årsdagen av Kianns död...

Svensk flyktingpolitik är omänsklig. Som i fallet med den transsexuelle mannen Kiann Fatemeh Ghaemzades fall. Han föddes som flicka. Han flydde från förföljelserna och dödshoten i Iran till Sverige och Migrationsverket bestämde att han skulle utvisas. Den 24:e maj 2004 tog han sitt liv...




Transsexuelle Kiann


Läs och begrunda och protestera om du kan!

/Torbjörn


http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=4396
http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=4382
http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=2926
http://www.yelah.net/news/20040601202156
http://konline.rfsl.se/o.o.i.s?id=22&article_id=97432

När universum pekar... (Slumpfundering...)

Slumpfundering...



Det kallas slumpen ibland... Andra kallar det Gud eller ödet eller naturlagarna. Kärt barn har många namn!

Med åren har jag lärt mig att se efter lite extra noga när det "slumpat" sig så att någonting speciellt sker ovanligt ofta vid en speciell tidpunkt. Ni har alla varit med om det. Först tänker du på en släkting, som du inte pratat med på ett tag, sen "råkar" du se ett gammalt brev från denne och just då ringer han eller hon och ni pratas vid för första gången på tre år! Känner ni igen er? Klart ni gör, eller hur!

Eller som när en väninna till mig plötsligt träffar en som hon velat ha som andlig vägledare ett långt tag på alla möjliga ställen under en kort tid...

Eller som när jag först stötte på Paolo Coelhos böcker. Jag funderade och ville hitta en bok som kunde ge mig inspiration att ta mig ur en kris. jag tänkte då på nobelpristagaren Coetzee. Skulle köpa nån bok av honom och se hur han var och tog Coelhos bok alkemisten istället av misstag (jag trodde de var samma person!!). Sen visar det sig att just Coelhos böcker var den inspiration jag behövde! (Coelho delar förresten min syn på dessa slumptillfällen som jag pratar om, dessa "heliga ögonblick"...)

Eller som när jag 1994 satt på ett tåg och funderade över skapandekriser hos konstnärer och själv var i en kris och var olycklligt förälskad("jag kan inte ge andra människor råd, tänkte jag, jag är ganska värdelös..."). jag läste Shakespeare. Då sätter en sig på den enda lediga platsen, den framför mig. Det var en person i kris som läste en bok om konstnärers skapandekriser (!). Vi pratar om Shakespeare och konst och idéer... Han var en psykoterapeut och författare i kris visade det sig (vet inte vem det var än idag). Efter samtalet visste jag att jag kan inspirera människor och hjälpa folk ur kriser, min lycka är återställd och mannen lämnar tåget för att fortsätta till Växjö fullständigt bubblande av glädje... "Ja, jag ska gå på Nationalmuseum, ska lära känna lite konstnärer, ska läsa Shakepeare, tack, tack..."

Några kallar det Guds hand, andra universums ordning, andra ödet, vissa påpekar att det rent matematiskt är möjligt och att det är slumpen. Kärt barn har många namn!

Jag har iallafall lärt mig hålla koll på dessa slumptillfällen. Kanske är det universums ordning, ett sätt att visa på något som man borde göra just då? Rent matematiskt är jag inte dummare än att jag vet att det skulle kunna vara slumpen också. men det spelar ingen roll. Är det slumpen så vet jag iallafall att slumpen på detta sätt visar nya vägar för mig. Det är alltid bra för en människa att kasta sig in i nya saker och möta nya utmaningar.

Ibland väljer jag att ignorera slumpen/Gud/universum... Vi har alla ett fritt val!

Som när jag slutade som journalist. Då, nästan ett år senare efteråt, träffade jag på en person som slutat som det innan jag fyra gånger på kort tid. Vi hade inte mötts mer än kanske en gång vartannat år innan dess. jag valde då att inte ta kontakten. Man kan göra så ibland. Jag VET att något stort hade kunnat ske om jag börjat umgås med denne men orkade inte just då!




Igår var jag med om ett sånt här heligt ögonblick igen. För första gången på två år besökte jag den underbara persiska restaurangen Hatam, i Stockholm. Och precis då jag kom dit började jag läsa ett nytt kapitel i Lars Gårdfeldts bok "Hatar Gud bögar?" Det var kapitlet om helgonet Josef. Den handlar om förföljda HBT-personer som är flyktingar och som avvisas i bland annat Sverige. Som exempel tar Gådfeldt upp den persiska (Iranska) transpersonen Kiann som fötts som flicka men som sökt leva ut sin identitet som man. Han förföljdes i Iran, hotades med döden och flydde till Sverige. Här sa Migrationsverket att han inte förföljdes i Iran och skulle utvisa honom till Iran igen. Då tog han sitt liv i maj 2004.



Enbart det var tillräckligt för att jag skulle reagera. men det var inte nog. Sen öppnade jag City när jag satt på T-banan och vad såg jag där... Jo en debattartikel om Kianns död. Det var årsdagen av hans död igår! Kusligt men definitivt universums sätt att säga något till mig. (Artikeln går inte att länka till men QX har skrivit om det också:
http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=4382 )

Vad säger universum? Vet inte riktigt... Dels antar jag att universum ville säga att mitt projekt att studera debatten kring HBT-personers rätt och argumenten MOT deras rätt är rätt spår för mig. Men jag har också beslutat att se om inte jag kan engagera mig på nåt sätt i frågan om rätten för HBT-personer som förföljs att stanna i EU.



/Torbjörn



Anonyma Onanister

Ibland överträffar dikten verkligheten men oftast är det tvärtom!

"Anonyma Mastrubatörer"... "Anonyma Onanister"... Smaka på uttrycket. Ändå har tydligen en amerikansk organisation för att bota onanister och homosexuella (Courage) bildat en sån förening som grundar sig i katolsk tro och Anonyma Alkolisters program.

Det bör kanske tilläggas att AO ser onani som en grav synd.

Med mitt nuvarande projekt slutför jag något som man kan kalla en studie i religiös galenskap genom tiderna. Jag har studerat hur slaveriförespråkare och nazister tolkade kristendomen, och hur Quislings kyrka i Norge gjorde det och hur den svenska teologiska debatten var under det galna Karoliska enväldets tid vid slutet av 1600-talet. jag har kikat på hur Apartheidregimen i Sydafrika rättfärdigade aparthaid även teologiskt. Jag har givetvis även studerat motargumenten från de som varit mot ex. slaveri och nazism.

Nu är det queerteologin och dess motståndare hos de religiösa fundamentalister som anser att HBT-personers rätt och heterosexuellas rätt till fri sexualitet ska begänsas eller stoppas. Lärorikt! Historien lär oss att man kan vara hur galen som helst, med hur knäppa idéer som helst och gå hur långt som helst här i världen!



För den som vill läsa en avhandling om den syndiga onanin rekommenderas  http://couragerc.net/pastoral_problem_of_masturbation.htm

/T

Skrattet

Treblinka!

The image “http://www.weltchronik.de/bilder/thumbs/tn_1953_AN289B.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

2 augusti 1943...  Uppror i förintelselägret Treblinka. Det enda exemplet på storskaligt motstånd mot förintelsen i ett förintelseläger.

Man planerar i månader. Sen i augusti anfalls lägervakterna. Fångarna har vapen, gevär och spadar och yxor. Skräck bland nazibödlarna. Några byggnader sätts i brand. Några avledningsmanövrer sker. 700 fångar fanns i lägret som "administrerade" förintelsen åt nazisterna. Det var dessa som gjorde uppror. De flesta av dem grips och dödas. Upprorsledarna går en grym död till mötes. 80 av upprormakarna överlever upproret och kriget.


Juli 1943... Skrattet... En av upprorsledarna skrattade i koncentrationslägret. Den dagen visste fångarna att upproret skulle bli av. Och att det skulle lyckas helt eller delvis. För kan man skratta i ett koncentrationsläger kan man också förändra världen och göra det omöjliga möjligt!



Ungefär som det Jesus sa att  "med tro förflytta berg"...


/T


Men... (Själens mångsidiga dubbeltydighet del 2)

Men... Det heter också att om du blickar ner i avgrundsdjupet för länge till slut upplever du det snart som att avgrunden stirrar tillbaka mot dig!

Att bära en sorg eller en kris är ett förtroende livet gett dig. Om du förvaltar den väl, kan du medvetet eller omedvetet komma närmare livets kärna inom dig. Om du skådar för djupt ner i helvetetsgapet äter gapet upp dig!

/T

Själens mångsidiga dubbeltydighet

Själens dubbeltydighet.

Å ena sidan tecken på svaghet... Kriser, tårar som faller, förstörelse, död, kaos, tillfällig stagnation och sorg. Å andra sidan tecken på styrka... Själsligt djup, glädje, att se miraklen i universum, att ta tillvara på ögonblicket, att njuta av världens skönhet, att se det vackra i en annan människas blick, en skön själ, själslig storhet och andligt djup.

Och det ena kan inte existera utan det andra. Den som inte skådat ner i avgrundsdjupet, ser inte heller stjärnorna!

/T

Kriser...


En tår faller nerför din kind: "livet springer om mig, jag känner mig värdelös", säger du...

Känslan av maktlöshet och kris blir ibland för stor för en människa, och då brister alla vallar, tårarna flödar, och den nakna människosjälen blir synlig i all sin skönhet och sårbarhet.

För varje tår som faller blir ditt hjärta varmare och din själ större, och den kris du förbannar och begråter gör dig inte mindre, utan MER, värd att älskas!

Och tacksamma är vi som får ta emot den gåva du ger världen - dig själv!

/Torbjörn

Diktatorn vid podiet...

Diktatorn har en människomassa framför sig. Hundratusen entusiastiska anhängare höjer sina armar i skyn och hyllar sin ledare med skrål och hurrarop. Ledaren står vid mikrofonen, på podiet, och blickar ut över människohavet och ser...

... inte de hundratusen som hyllar honom...

... utan den ende som långt där borta i bakgrunden INTE höjer sin hand till en hyllning, som INTE följer massorna.

Den ende som vågar gå emot massans hjordtänkande anser diktatorn vara ett så stort hot mot hans makt, att dennes icke-hyllning får all uppmärksamhet.


/T

Hjordmentalitet

Det är lätt att få en hjord kor att gå åt samma håll. Fånga bara EN av korna - ledarkon! Sätt en bjällra på kossan, lägg ett rep runt halsen och led ledarkon dit du vill och alla andra kor följer efter!

Alltför många låter sig fångas av hjordmentaliteten och blir som de kossor som följer bjällran närhelst den ringer och varhelst den går. Och den högsta drömmen hos många av hjordmänniskorna är att få en bjällra själv och bli en Big Brother Jessika, eller vad man nu vill bli, och få bjällra med sin klocka under sina "fiveteen minutes of fame". Men även en ledarkossa styrs, om inte av modekspare och smarta producenter så av sitt eget hjordtänkande...

meningen med livet är inte att gå främst, eller först, att bli en LEDARE, för då är man bara en ko med en bjällra, och då är man ändå en del av hjorden. meningen med livet är att våga vara sig själv, att gå sin EGEN VÄG  och våga vara ANNORLUNDA!


************


The Road not Taken

Robert Frost


 Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that, the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
two roads diverged in a wood, and I --
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

Homosexualitet och klädesplagg av två olika sorters garn...

Pingstpastorn Stanley Sjöberg dundrar som en frustrerad småprofet: "Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen, så står det i tredje mosebok 19:20..."

Aldrig hör man honom citera stycket innan... Alltså tredje Mosebok 19:19... "Ett klädesplagg av två olika sorters garn får inte komma på dig"... Då skulle Stanley själv, i sin fina, dyra, kostym, plötsligt löpa risken att stenas han också?!

Jag tror att Gud i sin himmel asgarvar åt människans påfund!

En lytt Gud!

"Det är sannerligen inte lätt -

att tänka rätt!"


Som Grönköpings tidningen en gång sa!

Med tanke på det gamla testamentets syn på funktionshinder som något orent och syndigt (Se exempelvis 3 Mos 21, 16 ff) är det en intressant paradox att det nya testamentet ersätter idén om den perfekta guden med den lytta guden. Gud som under sin sista tid på jorden sannerligen var både halt och lytt, med söndertrasade förtter och händer!

En lytt Gud... Vilken hädelse för bokstavstroende småsjälar av alla religioner! En lytt Gud... Vilken utmaning för alla de som anser att Gamla testamentets ord om homosexualitet som en synd, ska gälla än idag! Vilken utmaning för alla som vill krympa Gud till at vara lika småskuren och butter som de själva är!

/T


PS

Bifogar ett öppet brev som jag läste igår!

"Öppet brev till de präster sorn skrivit under uppropet mot välsignelseakten för homosexuella.

Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt. Jag tänker sälja min dotter som slav
(2:a Mos 21:7). Vad kan vara ett skäligt pris?

I Tredje Moseboken 21:20 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga
slavar från ett grannland. En vän till rnig hävdar att detta gäller bara människor utanför EU.
Kan han ha rätt?

Min granne sorn jobbar på Kvantum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt Andra
Moseboken 35:2 så måste han dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

Jag besöker inte kyrkan då jag lider av stor närsynthet och enligt Tredje Moseboken 21:20
får jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Min son konfirmerar sig nu och det vore
kul att se hur han uppför sig i kyrkan. Är det okej om jag sitter i vapenhuset?

Kan mina barn börja träna fotboll i FK Värnamo då Tredje Moseboken 11:7-8 säger att de inte
får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsätta spela här hemma med en plastboll?

En bonde här ute i Tånnö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed
mot Tredje Moseboken 19:19. Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru
inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som ar gjorda av mer än ett
tygmaterial (vanligen bomull och polyester)

Är det nu nödvändigt att samla hela Tånnöbyn för att stena dem? (Tredje Moseboken
20:14 ) Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människor sorn ligger
med sina slaktingar (Tredje Moseboken 20:10-16)?

Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor och jag ser fram mot tydliga och raka
svar. Stort tack till er rakryggade präster sorn tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.

Magnus Samuelsson
Tånnö"

"hatar Gud bögar?"

Lars Gårdfeldt, som samarbetat en hel del med Elisabeth Ohlson Wallin som gjorde Ecce Homo utställningen, skrev en bok förra året: "Hatar Gud bögar?" Det är nog den första boken som skrivits i Sverige med mer djupgående teologiska argument för att HBT-personers sexualitet faktiskt inte fördöms av nån gud, "en teologi som inkluderar istället för att utestänga", som han beskriver det.

Eftersom jag hitills bara läst liknande litteratur på engelska och tyska blev jag riktigt glad åt att få den här boken (hans avhandling) i min hand! Och litteraturlistan är så intressant att jag kommer att ta ett besök ner till Kungliga Biblioteket imorgon för att skaffa fram några av böckerna.



Katolikers (och andras) argument att äktenskapet är till för att framföda en avkomma (procreation), att "skapa liv", som Gårdfeldt pratar en hel del om har jag funderat mycket på själv. Gårdfeldt jämför med begreppet att vara till, att ha fått liv av Gud, som han anser är mer relevant. Meningen med livet blir då inte att ingå äktenskap och skaffa fram biologiska barn, utan att vårda det liv som finns OCH skaffa nytt liv. Och att ett äktenskap mellan två män (exempelvis) då blir lika heligt som äktenskapet mellan man och kvinna eftersom det då handlar om att omvårda livet.

Jag tänkte en hel del på det när jag läste en katolsk bok mot abort och homoäktenskap för några år sen. Där uttalade en kardinal (!) att det äktenskap där parterna väljer att medvetet vara barnlösa är en synd eftersom man i det barnlösa äktenskapet medvetet "dödar" barn, genom att en man och en kvinna som skulle kunnat få låt oss säga tre barn väljer att avstå så de barnen som skulle kunna födas inte föds! (Hänger ni med???) Sen skrev kardinalen att även personer som väljer att inte gifta sig utan leva som singlar i livet begår samma synd. Vilken synd en munk och en nunna som väljer att inte pippa med varandra begår, framgick inte av kardinalens visa lilla artikel!!! :o)

(Till ironin hör det att denne kardinal tycktes sätta ett likhetstecken mellan att pippa och att vara människa, dvs att meningen med livet är att pippa och få barn och skapa en avkomma!!! En hel del kyrkor har ett sånt meningen med livet begrep... Lustigt nog med tanke på den syn på sex de ofta har!)

Jag märkte dock att den dåvarande påven Johannes Paulus II själv i sin artikel gav de bästa argumenten för homoäktenskap och för abort!

JP skrev i sin artikel att s.k. säkra perioder (hålla koll på ägglossningen) är godkända i kyrkan. Argumentet är att människan är skapad i Guds avbild genom bland annat FÖRNUFTET! Genom förnuftet kan vi människor upptäcka och förstå hur skapelsen fungerar och därmed också hur kvinnans ägglossning fungerar vilket gör den preventionsmetoden godkänd i Guds ögon. Att Jp sen födömer kådisarna och P-pillerna spelar mindre roll, Ex Cathedra har JP ändå gett argumentet för P-piller. Det är inget onaturligt eftersom vi människor använt vårt gudagivna förnuft för att utforska Guds skapelse!!!

Om homoäktenskapet då... Jo, JP säger att människan inte bara är skapad för att pippa, till motsats från den galne kardinalen jag pratade om ovan. Människans gudagivna förnuft och själ och ande gör att ex. celibatet också är en viktig uppgift (nunnor och munkar) men att också barnlöshet och att välja att inte ingå äktenskap kan vara ok, eftersom man ändå kan upfylla idén om livets mening genom själslig och förnuftsmässig aktivitet. Och den själsliga kontakten mellan två mäniskor i ett äktenskap kan också rättfärdiga äktenskapet inför kyrkan, menade han, inte bara att man föder barn.

En del av er ser kanske vad den gamle räven JP gjorde här! Trots att JP gick emot homoäktenskapet har han lämnat en öppning, troligen omedvetet, för att få homoäktenskap godkända i den katolska kyrkan, precis som det finns en möjlighet att godkänna aborter genom hans argument Ex Cathedra för säkra perioder.


Varför nu all denna teologi? Jo, för att Gårdfeldt går iggenom olika argument FÖR HBT-personers inkluderande i kyrkan. Han använder ofta klassiska teologiska resonemang och lägger tex stor vikt vid hagiografi, alltså helgonteologi och berättelser om helgonens liv... Mycket intressant!


Intressant läsning som jag rekommenderar alla. Låt inte teologin skrämma er. Den innehåller en hel del om förtrycket av HBT-personer och är värd att läsas enbart därför, för de som vill veta mer och låta sig beröras!

Egoistisk altruism

Jag har funderat mycket över livet de sista månaderna... Och om krisers och sorgers betydelse i vårt liv... Inte för att jag går igenom någon krisperiod, utan för att jag skaffat många värdefulla nya insikter.

Vad är meningen med livet, med kriser, glädjeämnen, sorger och besvär. För mig kombinationen av lycka och att jag satt mina spår och bidragit till att öka lyckan på nåt sätt i världen...

Att allt jag gör påverkar hela världen är en del av min livsfilosofi. Alltså betyder jag något! Jantelagen har fel! Varje liten sak jag gör får konsekvenser i oändligt många händelsekedjor in i framtiden. Möten sker och sker inte, tankar uppstår och uppstår inte, tack vare varje stor och liten sak jag gör. Alltså betyder jag MYCKET! Viljan är fri!

Men samtidigt påverkar varje människa som lever och som har levt allt jag gör. och till och med så små saker som fjärilar och blommor kan ändra mina tankar och stuva om i det jag gör och ska göra under en dag. Och så förflyter varje dag med miljoner impulser från omgivningen. Alltså betyder inte jag så mycket. Viljan är inte så fri!

I spänningsfältet mellan att påverkas och inspireras av omgivningen och det sociala runt om mig och att jag har en fri vilja och med den påverkar hela den kommande världshistorien med ALLT jag gör och tänker, ligger det fenomen som kan kallas jaget. Jag!

Frågan om altruism kontra egoism är intressant i detta sammanhang.

Altruism kan förklaras med begreppet oegennytta. Motsats till egoism. Altruism håller självuppoffring till förmån för andra än en själv som gott. Alltså skall alla relationer människor emellan utgå från självuppoffring, menar de aom sätter altruismen först.

Jag själv skulle säga att egoism och altruism kan mötas och bli en och samma sak. Det jag gör för andra leder dels till att omgivningen formas på ett visst sätt (i stort och smått) och det kommer tillbaka till mig förr eller senare. Men det är inte det enda. Att jag GÖR SAKER FORMAR ÄVEN MIN TANKEVÄRLD. Så om jag vill bli mer lycklig kan jag påskynda denna processen genom att skapa en kreativ illsion av mer lycka, genom att ge det som jag inte har till fullo ännu... Genom att hjälpa andra atT bli lite lyckligare. Genom att hjälpa andra att bli visare eller ledare kan jag skapa en illusion av att jag redan "är det" och det påskyndar min utveckling mot vishet och bätre ledarskapeförmåga. På samma sätt kan man vinna mer vänskap genom att vara vän!

Tanken är fantastisk här!

Vänd på steken så förstår ni. det finns inget som är så negativt för psyket som att gå omkring och tro att man "inte kan", "inte duger", "inte räcker till"... kort sagt genom att gå omkring och älta att man inte har, och saknar det och det och det (tex kärlek...). Genom att skapa illusionen av att man redan har genom att man försöker GE till andra, dela med sig, kan man vända på det negativa tänkandet och skapa det man inte har i sig själv!

det är inte hokus pokus eller att gå omkring och låtsas att man är nåt man inte är... det är fullt möjligt at vara en vän trots att man tycker man saknar vänskap, eller att dela med sig av goda råd, trots att man inte anser sig så vis...

Det är egoistisk altruism in action!

Och världen är vacker, människan underbar och Gud i och utom oss god som sett till att så kan ske!

/Torbjörn


***********

Ps

Dikter om liv och död


Epilog (Dan Andersson)

"God natt, ni alla vandringsmän.
God sömn jag önskar er.
Vi slutar sjunga. Vi skiljas.
Vad mer, om vi aldrig träffas igen?

Jag har sagt något litet och fattigt av det,
som har funnits hos mig och så snart brinner ner.
Men den kärlek, där fanns, ej förgängelse vet.
Så god natt. God sömn åt er.



Den vackraste visan...(Ture Nerman)

Den vackraste visan om kärleken
kom aldrig på pränt.
Den blev kvar i en dröm på Montmartre
hos en fattig Parisstudent.

Den skulle ha lyst över länderna
och bringat en vår på knä.
Och en värld skulle tryckt till sitt hjärta
en ny, en ny Musset.

Han skulle ha vandrat längs kajerna
med en blåögd liten Lucile
och sjungit om violer och kyssar
en vårljum natt i april.

Men den vackraste visan om kärleken,
den kom aldrig på pränt.
Den begravdes i en massgrav i Flandern
med en fattig Parisstudent.



Var inte rädd för mörkret (ERIK BLOMBERG)


Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.
I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt, som ljuset
med bävan längtar till.
Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.