Är jag Guds son?

Från ett diskussionsforum, appropå gnostikerna!

Och visst, enligt Nya Testamentet kan jag helt klart vara Guds son!

:0)

/Torbjörn


-----------

Min tro kretsar mycket kring budskapet "Guds barn", "Guds son och söner", Det finns tusentals referenser i NT till att varje människa, man som kvinna, har kapaciteten att bli Guds son, Guds barn, Guds söner.

Detta var det revolutionerande med Kristus budskap. det var sagt samtisigt som det var lag i Romarriket på att bara EN fick bära titeln Guds son - kejsaren. Tiberius höll den titeln i egenskap av son till Augustus... Divi Augustae Fili (Eller vad det heter, min latin är inte vad den borde vara). Med Kristus betonades att till och med den slav som står lägst i rang står lika med kejsaren i sitt sonskap, barnaskap, till Fadern.

"Så här ska ni be: pappa som är i himlen"...

Eller: Gal 3:24
     
"Så har alltså lagen varit vår övervakare tills Kristus kom, för att vi skulle göras rättfärdiga genom tron. Men nu när tron är här har vi inte längre någon övervakare. Alla är ni nämligen genom tron Guds söner, i Kristus Jesus. Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus."

Eller Romarbrevet:

"Alla som leds av ande från Gud är Guds söner. Ni har inte fått en ande som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen; ni har fått en ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: ”Abba! Fader!” Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Men är vi barn, då är vi också arvingar, Guds arvingar och Kristi medarvingar, om vi delar hans lidande för att också få dela hans härlighet. Jag menar att våra lidanden i denna tid ingenting betyder mot den härlighet som skall uppenbaras och bli vår. Ty skapelsen väntar otåligt på att Guds söner skall uppenbaras."

Vi är inga kryp i universum, vi har rätt att kalla Gud vår pappa och stå lika nära Gud som ett barn till en älskad pappa!

Det är inte illa! Och det är min tro!

Och här har kyrkor tyvärr försökt trycka ner människan och göra denne liten och betydlig och syndig, anser jag. Det är kyrkornas stora misstag genom seklen. Sen har man också instiftat en massa medlare mellan Gud och människan. Det håller jag inte med om. det kritserar jag. Och HÄR anser jag att gnostikerna var bättre i och med att de inte erkände medlare mellan Gud och människan och i många fall hade en syn på människan som stor och betydelsefull!


/Torbjörn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback