Förtryckarideologier och Gud

Det kusligaste, och viktigaste, jag gjort religiöst sett, är det jag gjorde för några år sen. Då studerade jag kristendomen sett genom olika förtryckarideologers ögon.

Genom att läsa originalskrifter som ligger ute på internet, och genom att besöka KB, läste jag in mig på nazisternas Gudssyn, enväldets svenska Gudssyn ca år 1700 och sydstaternas Gudssyn. Det sistnämnda läste jag in mig mest på. På nätet ligger nämligen dussintals slaveriförespråkares religiösa skrifter till FÖRSVAR för slaveriet ute på något som kallas MOA (Memory the Making of America).

Det var då jag fann att prceis VARJE argument från bibeln kunde användas, OCH ANVÄNDES, för att rättfärdiga slaveri och förtryck, vartenda ett, inklusive kärleksbudskapet, utom ETT enda!

Det enda argument som de ALDRIG använde var begreppet att ALLA människor skapats i Guds avbild, och att ALLA mäniskor har en kapacitet som Guds barn/Guds son. Det användes aldrig. Och de anti-slaveri kämpar som skrev religiösa skrifter var nästan bara effektiva när de tog up det argumentet.

Jag lärde mig mycket på kuppen och såg hur argument från historiens skräphög används än idag. Till min förfäran såg jag också hur stora kyrkor, protestantiska kyrkan, påven och katolikerna (Kyrkostaten, påvens stat, var den enda staten som öppet erkände Sydstaterna som en självständig nation) lallade med och bugade sig och kompromissade med människovärdet.

Men jag lärde mig också vilken KRAFT som finns i religionen om den bara fylls med kärlek till människan.

/Torbjörn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback