Veni Vidi Vomit


Jag har ända sen barnsben haft en kanske lite naiv, men som jag anser SUND, syn på saker och ting. Min syn har kort och gott varit att det är möjligt att ha en värld utan svält, fattigdom och undernäring. Senare i livet har jag fått bekräftat många gånger om att det inte alls är omöjligt att se till att världens alla människor får en levnadsstandard som gör att de får tillgång till skolor, toppmodern sjukvård, kort och gott en s.k västerländsk levnadsstandard... Alltså det som är bra med vår levnadsstandard. Därmed inte sagt att de bör skita ner sin miljö eller skapa samma sorts kroniska jäktsamhälle som vi har... Men att kunna få vård, gå utbildningar, har tillgång till toppmodern teknik och att kunna delta i produktionen av denna, det anser jag vara A och O.

Jag har dessutom ansett att något var fel i den internationella olitiken. Den är korumpead av en massa hemligt politiskt svart spel. Som man kan se med Bin Ladin... För tusan! Han var ju anställd av amerikanerna och britterna under Afganistankrigen på 80-talet. Då utbildade, sponsrade och stödde ju amerikanarna och britterna "gerillakrigarna" i krigen mot Sovjet. Se tex Rambofilmen (tvåan eller trean!) där Rambo slåss mot de gymma ryssarna tillsammans med de hederliga, modiga Talibanerna och Bin Ladin och co! Dessa soldater översvämmade världen sen efter 1989 och deltog i alla möjliga terrordår.

Och Bin Ladin hade sen sitt högkvarter och finansiella centrum i London (!) fram till november (!!!) 2001. Helt öppet och ostört.

Inte tusan har man satt en orange kroppskondom och bojor på Don Rumsfeld och Bus Sr trots att de skapade kaoset. (För övrigt förhandlade de ju med Saddam och exporterade kemikalier till hans gastuber på 80-talet!)

Vidrigt!

Och det har jag alltid ansett.

När jag som 18-åring sökte mig till politiken hittade jag bara partier som pysslade med struntsaker och intriger. Partier som uppenbart ljög. Där man var tvungen att bli en del av ett politiskt geschäft. Ungdomsförbund som rekryterade genom fester, inte genom att vilja förändra världen. Partier som inte alls ansåg att alla bör få sina grundläggande mänskliga behov fyllda (som miljöpartisten Per Gahron sa till mig då: det är nog inte ens önskvärt att alla människor lever utan svält och fatigdom!). Jag kom jag såg och jag spydde (Veni, vidi, vomit!)  Jag sökte mig till alternativen och fann kommunister som prisade Sovjet eller Kina. Jag kunde ryska och hade varit i Leningrad (som det hette då) och kom och såg och spydde igen.

Jag var sen aktiv politiskt trots allt i många år. Tills jag återigen upptäckte korruption, frasmakeri och kompromisser i ledningen för den organisation jag arbetade med.

Jag har haft fel i en hel del jag gjort. Men rätt i mycket mer. Jag har lärt mig av både det jag gjort fel och rätt och av alla mötena med människor från världens alla hörn.

Numera har jag skurit av banden till politiken. Jag har en mer öppensinnad och avslappnad syn på livet.

Men vad ska man gör när man samtidigt brinner för att förändra världen? Att spy räcker inte!

Mitt beslut är att ta tag i skrivandet. det bestämde jag redan för flera år sen. Men jag behövde tid att bara vara. Att hugga tag i diktandet och mina andra projekt kommer att vara ett av mina sätt att förändra världen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback