Ny blogg

Jag kommer att skapa en ny blogg. www.ligator.blogg.se/jerlerup

Den kommer jag att bygga upp för att skriva av mig mina små politiska funderingar. Och avslöja en och annan godsak ibland alla de saker jag känner till, som kanske inte riktigt alla känner till!

Small secrets and huge secrets... Kanske!   :o)

Mitt första inlägg var detta:

-------------------------------------

Martin Luther King 

Jag har varit politiskt aktiv: en sökare som först sökte i det etablerade. I avsmak såg jag genom det politiska spelet och vände mig till radikala alternativ. Där stannade jag ett bra tag. Sen såg jag de ruttna och mögliga fundamenten i den byggnad jag stod... 

I helgen öppnade jag åter Martin Luther Kings bok från 1967. Där formulerade han de ord som betytt mest av allt för mig! Att alla människor har rätt till frihet, utveckling och en hyfsad levnadsstandard. Alla människor skulle kunna få mat för dagen. Ingen skulle behöva leva i fattigdom, skriver han. Fattigdomen kan utrotas lätt på mindreän ett decennium. OCH ATT DET FAKTUM ATT SÅ INTE ÄR FALLET KOMMER I FRAMTIDEN ATT BETRAKTAS PÅ SAMMA SÄTT SOM VI IDAG (1967) BETRAKTAR NAZISMEN. Som något OERHÖRT barbariskt. 

King sa vidare i ett tal från samma år: Och folk kommer att fråga hur det ens kunde tillåtas. Hur folk var så dumma att de tillät valkampanjer, debatter och annat där det inte ens nämns att tiotusentals dödas, mördas, i onödan varje dag. Pga en fattigdom som hade kunnat utrotas för länge sen! 

Jag anser att oavsett hudfärg, kön eller funktionshinder, eller läggning har alla rätt tillliv, frihet, strävan efter lycka och UTVECKLING! Rätt till sin kärlek. Rätt till mat. Rätt till utbildning! 

Att så inte sker kommer av framtida historiker att ses på samma sätt som vi idag ser på människooffer, nazism och slaveri. Och alla politiker kommer att bedömas med en enda måttstock. Arbetade de mot barbariet eller inte! Vad ska en luttrad och cynisk människa göra som har politiken i hjärtat men vägrar acceptera småtänkandet eller korruptionen idag?

Skriva en blogg kanske? Ännu en... 

/Torbjörn Jerlerup


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback