Invandrarhatet är ett problem och det finns problem som uppstått i samband med invandringen. Båda sidorna av myntet måste visas upp.
Jag läser Mitt i Huddinge just nu om att en Kung Fu klubb som hållit till i Vårbyskolan tvingas stänga. Det är alla ungdomarna i ungdomsgården intill som stökar och hotar Kung fu utövarna, samtidigt som ungdomsledarna tittar på.
Jag har redan noterat att ungdomsgården i Fittja, där det var skottlossning för några månader sen, är en plats där många kriminella jobbat. Bland annat en som var med i det s.k helikopterrånet.
Tensta och Rinkeby - samma sak. Det är nåt ruttet i de svenska förorterna. Integrationspolitiken stinker!
Men skyll inte detta på invandrarna. Samma slapphet fanns på 50-talet i många förorters ungdomsgårdar gentemot kriminella ungdomsgäng av raggare och liknande. (Se tex filmen Raggare, med Christina Scholin, från 50-talet, som utspelas på en ungdomsgård.)
Men problemet måste ut i ljuset och det måste sägas att de som går på dess aungdomsgårdar och hotas att dras in i kriminaliteten nog till 100% är invandrar-ungdomar! man kan vara mot Sverigedemokraterna och de nationella, och vara för invandring, men ändå med konsekvens säga nej till galenskap!
Det "svenska" har skapats av de som bott i Sverige genom direkta möten med andra kulturer. Främst genom invandrare i Sverige, eller folk som bott här länge och svenskar som bott i utlandet. "Svensk" folkmusik och folkdans är ett bra sånt exempel. Eller all folkmusik och folkdans överhuvudtaget.
Om man t.ex. lyssnar på en grupp som spelar "genuin" indiansk folkmusik från Anderna så lägger man märke till melodier och takter som man kan känna igen från den musik som var populär på 1500-talet och 1600-talet i Spanien. Svensk folkmusik kryllar av influenser från Europas musikliv under många tusen år, t.ex från den klassiska musiken.
Svensk folkdans är också i sin tur så ihopblandad med andra kulturers dans att det är svårt att säga vad som är s.k. svenskt och vad som inte är det.
Mazurka
Mazurkan importerades från Polen via Tyskland och Frankrike och hovet runt Bernadotte efter att Polen uppslukades av Tyskland runt 1790. Mazurkan i sig sägs ha utvecklats i ett kulturmöte mellan Polen och Ryssland.
Polska
Det är spännande att se hur stort inflytandet av polsk dans varit. Polskan har sitt urspung i Polen. Polskan har sitt ursprung i att man mer och mer började danska pardans istället för gruppdans i samband med renässansen. Var detta kommer ifrån vet jag inte. En webbkälla säger Italien.
När renässansen kom till Polen blev resultatet av kulturmötet det som nu kallas polskan. I och med att kung Johan III i slutet av 1500-talet gifte sig med en polsk prinsessa, och vi senare fick Sigismund, som polsk-svensk kung kom polacker att bosätta sig i Sverige och svenskar i Polen och dessa importerade polskan, dansen polskan, till Sverige. En del vil även se ett tjeckiskt inflytande på polskan genom att ordet polska liknar det tjeckiska ordet för halv.
Hambo
Hambo sägs ha utvecklats ur polskan enligt källor på nätet.
Schottis
Jag citerar här wikipedia rakt av: "Schottis har troligen sitt ursprung i vanligt förekommande folkdans i Europa, kanske framförallt i Skottland (därav namnet). Dansen, som har sitt ursprung i Böhmen, spred sig under 1800-talet från Paris danssalonger för att bli en modedans i bland annat Sverige under slutet av 1800-talet. Dess namn kommer från tyskan och i sin grundform räknas den till gammeldanserna."
Här ska invandrare till de svenska industrierna ha spelat en stor roll enligt källorna.
Det kan noteras att schottis på spanska kallades (chotis), på portugiskiska (choutiça).
Vals
Valsen har sitt ursprung i det österrikiska och spanska Habsburgska hovet på 1500-talet. Olika valsliknande danser var på modet i de ledande hoven i Europa då en av huvudinfluenserna var dansen Lavolta som föddes i Italien under renässansen. Den moderna valsen födde i de tyskspråkiga länderna på 1700-talet. Denna engelska wikipediaartikel är bra:
http://en.wikipedia.org/wiki/Waltz
Sammanfattningsvis
Givetvis har dessa danser utvecklats i sin ur i mötet med andra danser från andra kulturer. Spansk folk dans har t.ex. påverkats oerhört mycket av judiska och arabiska kulturers danser, samma har den italienska dansen, via araberna på Sicilien. (se tex. på Flamancon med arabiska influender och influenser från zigenarna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flamenco )
Det betyder inte att det svenska, och den svenska kulturen, inte också är unikt och värdefullt och något ci ska skydda och värna om och sprida så mycket som möjligt. Jag är för det. Vi bor i Sverige och tycker att svensk traditionell kultur ska få extra mycket stöd av samhället.
Men invandring av folk från andra kulturer, och mötet med dessa kulturer, står inte i motsats till det svenska. Beviset för det är att det svenska utvecklats ur det direkta mötet med det "utländska".
Det är inte ett val mellan antingen... eller...
Vi kan både satsa mer på det svenska, mycket mer än idag. Vi kan hissa vår flagga stolt, ställa stora krav på att folk ska kunna svenska i Sverige och t.o.m ställa krav på att folk känner till svenskt stadsskick och svensk historia. Vi kan stolt sätta upp nationella symboler och statyer.
Men vi kan också tryggt ta mötet med det utländska. Vi kan se invandringen som något i grunden positivt, bara man med konsekvens avvisar avvarterna av den, och befrämjar dess positiva sida. Och vi kan lugnt ta avstånd från den falska nationalism som Sverigedemokrater och nationaldemokrater står för.
Text: Nanne Grönvall
Musik: Nanne & Peter Grönvall
Hej, jag heter åsa och är full av vett och sans
För min strävan är förståelse och mänslig tolerans
Ja, jag är så trött på människor som dömer allt för lätt
Och som inte accepterar andras sätt
Jag tror på Röda Korset, på Amnesty och BRIS
Ja, mänsklig kärlek, all I say is peace
REF: Det finns alldeles för många som har Fördomar
Ja, på tok för mycket människor med Fördomar
För det kryllar utav typer som har människofobi
Men själv så är jag fördomsfri
Det finns så många som har svårt för lesbiska och gay
Men det kan jag inte alls förstå, för mej är de okey
Så'n tur för dom att det finns fina människor som jag
Som har förståelse för homon över lag
Men varför tala öppet om sin läggning överallt
Och deras rättigheter är väl ändå dalt
REF: Men jag skulle inte kalla det för Fördomar
Nej, jag är så trött på människor med fördomar
Det finns alldeles för många som har människofobi
Men själv så är jag fördomsfri
Men det är ju bara sanning, ingen överdrift man hör
Att varje kändis knarkar och hotellrummen förstör
Och blondiner, de är bimbos, ja så är det rätt och lätt
Vilken tur att jag själv föddes som brunett
Alla fattiga är lata, varje rik man är en snobb
Och alla utlänningar tar ens jobb
REF: Men jag tycker inte alls att det är Fördomar
Det är fakta, inte alls nån form av Fördomar
Det finns alldeles fölr många som har människofobi
Men själv så är jag fördomsfri
Tralala!
Alla karlar de är våldsmän, de är ingenting att ha
Och kvinnor de är falska och kör inte bil nå't bra
Alla gamlingar är sura och de hajar inga skämt
Och ungdomar är uppkäftiga jämnt
Ja, när jag tänker efter är nog alla idioter
Ja utom om jag själv förstås!!!!!
REF: Men jag skulle inte kalla det för Fördomar
Nej, jag är så trött på människor med Fördomar
Det finns alldeles för många som har människofobi
Men själv så är jag fördomsfri
Sverigedemokraterna och de "nationella" hävdar att invandrarna och "det mångkulturella" håller på att ta över nationaldagsfirandet.
I en pressrelease sa Jimmie Åkesson detta för någon vecka sen:
"Tyvärr verkar dock de mångkulturella inslagen i nationaldagsfirandet bara bli allt vanligare. Som ett första steg mot en långsiktig förändring och för att sända ut en signal om att denna utveckling inte är önskvärd, uppmanar vi i år alla medborgare, som värnar tanken om att Sverige även i framtiden skall vara en svensk nation, där invandrare anpassar sig till den svenska kulturen istället för tvärtom, att bojkotta de mångkulturella nationaldagsfirandena."
Jimmie och de nationella missar en viktig poäng. Nämligen VARFÖR vi firar nationaldagen överhuvudtaget. Fram till för några år sen brydde sig inte en kotte om den. Det var midsommaraftonen som var den stora högtiden, och Valborg så klart. Men med invandringen kom det folk hit som hade en helt annan vana att fira sina nationaldagar, tex afrikaner och asiater och latinamerikaner, dessutom hade de ett behov att visa att de nu kände samhörighet med Sverige. Det var trycket från dessa, med andra ord invandrarna, som fick svenska kommuner och myndigheter att börja ta nationaldagen på allvar.
Jag har pratat med folk som är kommunalpolitiskt aktiva och de bekräftar detta. Det fanns en massa motstånd från byråkraterna att göra nåt så osvenskt som att fira en nationaldag, men invandrarnas intresse fick byråkraterna att ändra sig.
Vilken slutsats kan man dra av detta?
För det första att nationaldagen både är något osvenskt (en tradition vi aldrig firat) och något som invandrare till stor del varit med om att skapa, alltså borde väl egentligen Sverigedemokraterna och de nationella arbeta MOT nationaldagen, om man ska hårddra det!
För det andra att det är fullt logiskt att nationaldagen innehåller mångkulturella inslag. Skulle de folkgrupper och kulturer som drev fram att nationaldagen blev en helg inte få visa just sin kultur?
För övrigt är traditionell folkmusik till stor del en importprodukt från övriga Europa också. Tegner hade inte helt rätt i det han sa att "blott barbariet var en gång fosterländskt"... Men nästan helt rätt...
Jag tror att man måste visa båda sidor av myntet för att kunna stoppa rasism och främlingsfientlighet. Integrationspolitiken i Sverige har varit ett misslyckande och det har skapat stora problem lite överallt. Tex har det skapats gängbildningar i förorterna. Detta är inget nytt fenomen. Det har funnits gäng förr, även utan invandring. En ytlig titt på raggarfenomenet på 50-talet eller en ytlig titt på Södermalms historie visar detta. Men överallt där dessa problem dyker upp visar det att någon i beslutande position tänkt FEL.
Skapar man ghetton av arbetslösa människor blir det både kravaller, sektbildning och rasism (alltså som i många förorter idag med en del invandrargruppers rasism mot svenskar). Konstigare än så är det inte.
Landskrona
Dödsmisshandeln av en pensionär i Landskrona tidigare i år visade tre saker.
* Å ena sidan att det finns en gängproblematik, som troligtvis hänger ihop med ghettofiering av Landskrona. Glöm inte att han som misshandlade kvinnan kunde fly undan polisen och faktiskt fick en hel del stöd av ghettogängen. (Detta har i sig inget med invandring att göra, även om det i Sverige oftast är så att invandrar områden lider av ghettofiering. Felet är politikernas, inte invandrarnas!)
* Å andra sidan hur handfallna myndigheterna är. Detta slår mig gång på gång. I missriktad önskan att inte verka rasistiska gör man inget åt de grundläggande problemen i de ghettofierade områdena.
Med förfäran såg jag polisens första efterlysning av mannen, den som användes ett par dagar. De letade efter en "mörkhårig man". Polisen vågade inte skriva i sin efterlysning att de letade efter en person med ett utseende som tydde på ett visst etniskt ursprung. Man slår sig för pannan. Det är lika galet som om polisen skulle få för sig att vara könsneutrala och sluta skriva om det är en man eller kvinna man söker.
Förstår verkligen inte folk att det är sånt här beteende som skapar rasism??? Folk som ser denna falska omtanke för invandrarna blir arga på både polis och invandring.
Den som skrev den efterlysningen borde kickas från poliskåren BUMS!
* Å tredje sidan hur idiotiskt invandrarnas egna föreningar betedde sig. Islamska föreningen och andra grupper sammankallade till presskonferenser där man beklagade "olyckan", redan innan man gripit gärningsmannen. "Olyckan". Användningen av det ordet bland invandrarnas egna föreningar var det mest korkade jag sett i år!
Att se ett problem för att kunna lösa det!
Sverigedemokraterna kan gå fram starkt därför att det finns problem, men det finns också tabun som rör vad man får och inte får prata om om dessa problem. Det är som det fanns en gigantisk flodhäst i en konferenssal. En del högergrupper säger att man måste ta ut flodhästen. Andra pekar finger åt högergrupperna och ogillar dem men har attityden att flodhästen pratar man inte om, den "finns inte". Tacka fan för att högergruppen som kan visa att den flodhäst som alla ser också finns går framåt då!
Man måste se problem för att lösa dem.
Och man måste se hur ALLA sidor resonerar om ett problem för att kunna lösa problemet och bli av med eventuell främlingsfientlighet.
I min blogg kommer jag konsekvent att både vara mot Sverigedemokraterna och andra nationalister, och jag kommer att länka till dem och bemöta det de säger SAMTIDIGT som jag erkänner att problem finns.
Hasse Ericsson och den svenska "invandrar"maffian i New York
De som kände den gamla fackpampen Hasse Ericsson har berättat för mig att han i sin ungdom kom i kontakt med den skandinaviska hamnmaffian på Östkusten i New York. det var tydlgen skandinaviska invandrargäng som kontrollerade hamnarna i öst. Vad jag vet har ingen skrivit om detta ännu, det vore ett tema för en bok.
Invandring och utvandring skapar alltid turbulens och är ekonomin dålig (som i depressionens USA på 30-talet) bildas ghettofieringar och gäng, det blir kort och gott kriminalitet. Det gäller svenskar, somalier, irakier, kineser och alla människor. Därför att mänskligheten är sig lik överallt.
Fel politik = problem! Rätt politik = styrka!
Å andra sidan är USA i sig självt och även Sverige på 60-talet ett exempel på att man kan ha en politik som gynnar invandring också.
Vi befinner oss i en period när vi håller på att upptäcka att mänskligheten är en. Fosterlandet som begrepp KOMMER att ersättas med mänskligheten som begrepp. Likheten och skillnaderna är inte så stora att vi kan bygga murar mellan folken som idag.
Kontakten mellan kulturerna har gett enormt mycket. Hela vår vardag är präglad av årtusenden av kontakt mellan kulturerna. Sifforna är arabiska, till och med ordet siffra är arabiskt. Nollan är arabisk. Decimalsystemet härrär från Libanon. Namnen på stjärnorna latiska och arabiska. Alfabetet grekiskt och romerskt. Stjärnbilderna grekiska och romerska. Namnet på månaderna romerska. Tideräkningen från mellanöstern. Spagettin från kina. Kompassen från kina. Ordet ord indoeuropeiskt alltså från centralasien. Ordet Sverigedeomkraterna tyder både på svensk och grekisk påverkan (demos och kratos). Ordet Nationaldemokraterna däremot på en påverkan även från renässansens furstar som skapade begreppet nation.
Överallt ser vi tecken på själ. Mänsklig själ!
...eller varför Sverigedemokrater och nationalister har fel!
Sverigedemokraterna och därmed nationalisterna är på väg in i riksdagen. Tyvärr... Och med tanke på hur illa förberedda det politiska etablissemanget är på att hantera Sverigedemokraterna så är jag övertygad att de kommer in i riksdagen. Och detta tycker inte jag om alls!
I ett Sverige med ekonomiska problem och med problem som helt klart härrör från decennier av felaktig intergationspolitik, duger det inte att sopa problemen under mattan och kasta ruttna ägg (eller skramla med nycklar) för att stoppa nationalister. Att, som Expo, båda upp stenkastarslöddret i Afa i kampen mot Sverigedemokraterna kan bara leda till katastrof. Varje gång det "antifascistiska" Afa "bankar ner" en fascist får fascisterna minst tre nya medlemmar.
Vad som behövs är modet att gå på djupet och avslöja hur fel de nya nationella rörelserna har i deras människosyn, kultursyn och filosofi, samtidigt som vi är ödmjuka nog att säga att vi politiskt sett gjort hemskt fel i Sverige i mångt och mycket de sista trettio åren!
De Identitära
"Det identitära, vad då?" Kanske läsaren undrar nu. Och läsaren kanske frågar sig varför man ska läsa poitiska texter från rasister och nationalister överhuvudtaget.
Jo, för att sätter du inte dig in i hur de som nu leder Sverigedemokraterna och de mer skumma nationella grupperna i Sverigedemokraternas kölvatten, så kan man inte stoppa deras framfart! Känn din motståndare, det är A och O!
Och då finns det tack och lov en grupp nationalistiska s.k. "tänkare" runt nätverket av bloggare som går under namnet "Motpol". Dessa formulerar många av de djupaste filosofiska tankarna bakom de nya nationella rörelserna och visar tydligt visar hur fel de tänker. Motpol är ett exempel på ett nytt fenomen som har dykt upp under de sista tio åren, en mer filosofiskt och telogiskt skolad grupp av IDEOLOGER har dykt upp i den snårskog av nationalister, fascister och högerfolk som finns i Europa.
Här ska vi kika närmare på nåt dessa personer knåpat ihop: det identitära manifestet.
Identitet?
Man känner igen sig när man läser manifestet. Grundsatsen är alltid densamma för dessa nationalister och fascister. Familjen ska värnas, nationen, kungen och traditionen upprätthållas och invandringen stoppas och homosexuella är ett hot mot moralen. Gud per definition nåt som är bra att tro på. (Nästan oberoende av vad man tror Gud står för, verkar det som!)
Men detta är inte vilket nationalistiskt svammel som helst. Låt oss se på deras argument.
De utgår från begreppet identitet, att ientitet är det oföränderliga hos människan... Identiteten vilar, enligt identitärerna, på denna grund:
"I förmodern tid, det vill säga före renässansen och reformationen, sågs den grundläggande identiteten som given av vår position och funktion i samhället, familjen och vårt arv samt den religion och kultur vi tillhörde och utövade. Identiteten var för de flesta i Norden organiskt knuten till det vi föddes in i, och förblev i stort sett oförändrad under vår livstid. Kulturella och religiösa symboler, som vi kan kalla för kollektiva identitetsfaktorer, var av stor betydelse. Vi ifrågasatte inte vår varelse eller existens, utan såg oss själva som en del av en större helhet, uppbyggd av delar från det lokala och personliga som familj, hemort och lokala traditioner, till det större som fosterland, europeisk kulturtradition, folkstam, kung och aristokrati, Gud eller Gudar. Kultur, myt och religion var inte åtskilda, utan vilade på samma fundament. Det gjordes alltså ingen åtskillnad på det sakrala och det profana. På samma sätt var människan och samhället ett och samma. Samhällsstruktur, statsbildning och folkgemenskap var tre sidor av samma sak och representerade inte skilda intressen. Frågor om ras och etnicitet berördes överhuvudtaget sällan; att tillhöra och värna om det egna var en självklarhet liksom att betrakta familjen och lokalsamhället som bas och kärna.
Nu i den senmoderna tiden är identiteten däremot någonting flyktigt. Någonting som är beroende av tid och rum och definieras utifrån politiska och ideologiska beslut, en global kapitalistisk marknad, migration av människomassor och skiftande subjektiva värderingar. Identiteten har i dagens samhälle blivit något vi väljer efter tycke och smak och baserat på aktuella trender.
Den nutida Västvärlden har kommit att bli en materialistisk civilisation, där vår identitet ständigt dekonstrueras, omformuleras och därigenom urholkas..."
Den uppmärksamme med någon historisk kunskap ser att det är något som är fel här. Märker ni vad som är fel?
Jo, före renässansen och reformationen betydde kungen väldigt lite, kärnfamiljen var inte uppfunnen utan, alla barnen växte upp i bysamhällets storfamiljer, och nån europeisk kulturtradition kände de inte till, ja, inte ens ett Europa och inte ens ett FOSTERLAND.
Det fosterland som de nationella omhuldar så är en skapelse som inte existerade i detta identitära drömssamhälle. Faktum är att före renässansen levde de flesta människor med en identitet där den egna byn och de närmaste byarna, i praktiken häradet, var deras hela värld.
Jag ska strax visa varför denna skillnad är så viktig!
Variationer på ett tema
I manifestet ser man att resten som skrivs är variationer på detta första tema. Jag citerar:
"Ett folk anses numera bara vara en folkmassa som tillfälligt delar ett geografiskt territorium och som delar sekulära och abstrakta värderingar, utan någon annan historia eller öde än det nutida livet. En identitet som påbörjas och avslutas med det individuella jaget. En identitet vi själva inte kan definiera annat än ytligt, och inte ligger mycket djupare än vad vi använder för kläder, prylar, underhållning samt befinner oss i för löneklass. Vi har blivit utan betydelse efter vår död och därför historielösa. Familjen är temporär, folket föränderligt och utbytbart. Nationen står bara kvar som en statlig och geografisk struktur, en del av en större överstatlig globalkapitalistisk struktur, tömd på sitt ursprungliga innehåll, och nu bara en administrativ kvarlevnad och symbol för förtryck av europeiska folkgemenskaper och kulturer.
Tiden är kommen för att hitta tillbaks till det fundamentala i existensen, till rötterna och det viljestyrda ödet som formas av det etniska arvet, den egna kulturen, den egna familjen, det lokala samhället, folkstammen och den kulturella skaparkraften.
Vi presenterar härmed ett identitärt program för återfödelsen av den organiska folkstammen; ett samhälle som byggs upp av den individuelles kreativitet och vilja inom den kollektiva gemenskapen. Som börjar med familjen, fundamentet för folkstammen, och slutar med den nordisk-europeiska folkgemenskapen vilken vår stam är en del av..."
Ni ser. Argumentet återskapas. Det förutsätts åter att det finns nån sorts nordisk-europeisk gemenskap som är grunden för vårt samhälle.
Jag fortsätter:
"Identitära vill skapa en grundläggande och verklig gemenskap och ett samhälle baserat på fundamentala principer grundade på tre faktorer som definierar individens och gemenskapens identitet:
Etnicitet – Individens identitet präglas av det biologiska och sociala arv som den gemensamt delar med andra inom det identitära samhället.
Kultur – Kulturen formas av den etniska gemenskapens vilja och förmåga att skapa och utveckla en kultur som konsekvens av den egna historien, den egna traditionen och det andliga och religiösa fundament som folkstammen har gemensamt. Kulturen är resultatet av alla våra förfäders gemensamma skaparkraft, andliga sökanden och livsvilja som individer och som folkgemenskap. Kulturen utvecklas parallellt med folkstammens förmåga att svara på samtida och framtida utmaningar i dialog med det förgångna, utan att förlora sitt traditionella fundament.
Geografi och natur – Människan, kulturen och identiteten påverkas och präglas också av den geografiska omgivning och natur som den har bosatt över flera generationer. Det är i samspelet med denna natur som identiteten får sin unika och lokala prägel som skiljer den från andra identiteter. Geografi omfattar också det territorium som det identitära samhället bebor och som det har viljan att försvara med sina liv för gemenskapens överlevnad.
Politik handlar för den identitära om inbördes fördelning av maktutövande och maktbalans i relation till andra folkgemenskaper, stater och kulturer utanför det egna identitära samhället. I första hand handlar den politiska kampen om att säkra ett territorium och ett kulturellt livsrum för den identitära gemenskapen. Detta är bara möjligt över tid genom politiskt inflytande, men betyder inte att man börjar med att bekämpa de politiska institutionerna i den politiska kampen, utan snarare genom att på gräsrotsnivå bygga upp den identitära folkgemenskapen i etapper genom aktivism, nätverksbyggande, folkbildning och kulturkamp."
Motmedlet: MÄNSKLIGHETEN
Grunden för nationalismen är med andra ord en sorts stamgemenskap.
Jag menar att vi bara kan bekämpa denna nationalism om vi på verkligt sett börjar se mänskligheten som en helhet, dvs att vi tänker TVÄRTOM som nationalisterna gör.
Det är en stor utmaning för oss att göra. Det innebär givetvis att man inte kan låta svält och undernäring härja mer, eftersom det som drabbar Afrika förr eller senare drabbas oss också. Vi kan inte stillatigande se på när Iran hänger homosexuella eller då Israel eller Hamas dödar oskyldiga, för att vi vet att förr eller senare drabbar det som sker i Mellanöstern oss också. Etc, etc...
Martin Luther King beskrev det underbart i sin sista bok från 1967. Då beskrev han den universella koppen kaffe, som han kallade det. Hela världen är inblandade i att producera den kopp kaffe vi dricker på morgonen. Inte bara de som odlar och bereder och förpackar samt distribuerar kaffet, utan även de som gjort porslinet, de som gjort maskinerna som gjort kaffekoppen. De som gjort båten kaffebönorna fraktades på. De som ger service åt de som arbetar med att bygga båtarna. Läkare, lärare, lastbilschaufförer, politiker, alla har de varit med om att göra din kopp kaffe.
Och inte nog med det. Hela historien bak i tiden krävs för att förklara hur du får din kopp kaffe. Uppfinnare, lärare, de som tillverkar saker, mammorna, barnen... Tänk bara hur stor påverkan mamman till han som uppfann hjulet haft på mänsklighetens historia!
Stammen mot mänskligheten
Men först nu, under de sista århundradena har vi börjat se mänskligheten som en enhet. Det är en ny och bräcklig idé i mänsklighetens idéflora!
Jag håller med de indentitära att stammen en gång var grunden för mänsklig samvaro. Men historien visar att vi gradvis höjt oss ÖVER stamtänkandet.
Det tragikomiska är att den nationella rörelsen faktiskt förutsätter att mänskligheten faktiskt fungerar så. För på medeltiden fanns inget fosterland och ingen nationalstat. Det fanns Östgötar som kände sig annorlunda än västgötar, och Svear som var annorlunda än götar, etc etc... Som det står i de gamla landsakapslagarna. Om nån från samma landskap dödas, straffades man med dödsstraff, men dödades en från annat landskap fick man böta några daler!
Det här är intressant eftersom den utveckling vi haft INOM Sverige är något vi borde studera och lära oss av när vi tittar på mänskligheten idag.
Och denna utvecklingen är ny. I min morfars generation var fortfarande regionsgemenskapen starkare än någon annan identitet. Och inte bara regioner INOM ett län eller landskap, utan även i så små enheter som byn och staden. Och i de GRUPPER man identifierade sig med i byn eller staden. I Höganäs, där han kom från, var det slagsmål mellan de som bodde i Höganäs nedre och Höganäs övre. Och det var svårt för en snickare pojke att gifta sig med en gruvarbetareflicka. Det var att gå UTANFÖR gruppen. Ett gifte mellan adel och pöbel var givetvis än mer otänkbart.
Men på något sätt har samhället under de sista hundratalet år lyft sig ÖVER denna stamgemenskap. Att vi enbart kunnat prata om en nation eller ett s.k. fosterland, är stort nog. Fosterlandet skapades genom att folk såg det gemensamma intresset i så vitt skilda kulturer som den skånska och den uppländska (till exempel). ja, idag ser vi inte det som vitt skilda kulturer, men skulle du frågat en 1600-tals bonde skulle du fått se att det sågs som vitt skilt. Och än mer skilda var stånden från varandra.
Ja sannerligen. Kunde man få en smålänning och en skåning att lyfta blicken över stamtänkandet och se det gemensamma i deras mänsklighet (och svenskhet) så kan man givetvis få Svenskar att lyfta blicken och se det gemensamma i HELA mänsklighetens utveckling idag!
Identitära felslut
Åter till det identitära manifestet, där det står:
"Nationen är för identitära i nuvarande läge ett avgränsande av makt uttryckt genom staten och en geografisk och politisk definition av ett territorium. En nation som vilar på universella och abstrakta principer kan inte representera eller avgränsa det identitära samhället. Folkstammen, som identitära kämpar för, känner inga nationella eller statliga gränser, utan börjar och slutar med folkstammens kulturella och etniska gemenskap. Identitära kan i perioder bygga upp samhällen i samhället, men vet att om den identitära folkstammen blir stark nog, kommer den konstitutionella och utanförliggande staten konfrontera det identitära samhället då den förra är oförenlig med folkstammens principer och fundament. Ur ett identitärt perspektiv är nationen idealiskt sett densamma som folkstammen. Nationen kan därtill ingå i en federation med närbesläktade folkstammar. Men utöver den nationella strävan måste identitära kämpa för sin kulturs och sina traditioners återkomst och bevarande."
Feltänkandet de begår är att tro att nationen är en naturlig grund som funnits där sen evigheters evighet. De har fel! Nationen, fosterlandet, är en skapelse!
Precis som idag olika nationer och olika kulturer finns, så fanns förr ännu mindre stamkulturer. Det var det som gjorde att till och med olika östgötar hade svårt att se sig som en enhet, än mindre kunde de då se en samhörighet med en Smålänning eller en tysk! Det var det som gjorde att en gruvarbetarpojke som dejtade en fiskareflicka kunde pryglas av fiskarbetarflickans vänner så sent som på 1900-talet.
Så vad är egentligen mer naturligt än att säga att: som man kunde skapa en enhet (nation/fosterland) av Sverige så kan vi göra det av mänskligheten också!
Rom byggdes inte på en dag
Detta gör man inte på en dag. Förändringar tar tid. Det tog ca 400-500 år att bygga nationalstatsidén. När en kultur byter religioner tar det många hundra år att ändra kulturen: men nog går det.
Och nog var det något positivt att Smålänningen och skåningen började betrakta sig som delar av samma stam, som tillhörande samma enhet.
Det jag säger är att mänskligheten redan utgör en enhet, en stam. Vi måste bara se det, precis som vi ser idag att Smålänningar och skåningar faktiskt har nåt gemensamt!
Och visst skedde folkförflyttningar även förr. Det unika var att de olika kulturerna i Sverige smalt ihop. När smålänningarna flydde för danskarna på 1560-talet fick de inte mycket stöd från grannlandskapen. Men trehundrafemtio år senare samlade man pengar till nödhjälp åt fattiga landsändar i Sverige och tog hand om barnen som flytt från nöden. Invandring från andra landskap sågs som nåt konstigt på 1560-talet, men redan två hundra år efteråt blev det mer och mer vanligt.
Och ok, migrationen gick inte smärtfritt. Migranterna inom Sverige hade det tufft och upplopp och kriminalitet frodades även då, precis som idag. Men idag ser ingen det som konstigt om en smålänning flyttar till Gävle!
En mänsklighet!
Den identitära illusionen är att det nationen och fosterlandet skulle vara en mer naturlig enhet än mänskligheten är. Ingendera är speciellt naturligt. Vi människor har en tendens att utgå från flocken, stammen, och för en stam är en nation lika onaturlig som mänskligheten är!
Det identitära manifestet slutar med orden: "Därför är identitära arkeofuturister. Vi kämpar för arkaiska och eviga livsprinciper från tidernas gryning..:"
Detta eviga oförändrade som de kämpar för är inte evigt eller oföränderligt, utan MÄNSKLIGA SKAPELSER! Därför har de identitära fel, mänskligeheten är en enhet och det är lika onaturligt, men RÄTT, att se mänskligheten som en enhet som det någonsin har varit att se en nation, eller ett "fosterland" som en enhet.
Genom att få folk att genomskåda de nationalistiska illusionerna i smått och stort, på denna nivå och på den mer grundläggande propagandenivån (a la Sverigedemokraterna) kan man stoppa Sverigedemokraterna!
Genom pajkastning eller genom att dölja de verkliga problem som finns vinner man inget! Man bara förlorar!
/Torbjörn Jerlerup